Skip to main content
فهرست مقالات

توانایی ها، تفاوت های فردی و استعدادیابی

نویسنده: ؛ ؛

پاییز و زمستان 1379 - شماره 18 (18 صفحه - از 3 تا 20)

کلید واژه های ماشینی : مهارت‌های حرکتی ،توانایی‌های حرکتی ،اجرای مهارت‌های حرکتی ،توانایی عمومی حرکتی ،شناسایی توانایی‌های حرکتی ،توانایی‌های حرکتی در هر ،اجرای مهارت ،توانایی حرکتی ،اختصاصی ،پیش‌بینی استعداد فرد ،استفاده از آزمون‌های توانایی ،تفاوت‌های فردی ،فلایشمن ،فرضیهء توانایی عمومی حرکتی ،فعالیت‌های بدنی ،پیش‌بینی استعداد ،استفاده از آزمون‌های ،بدنی ،مهارتهای حرکتی می‌توانند ،آزمون‌های توانایی ،پیشرفت در مهارت‌ها ،توانایی عمومی ،توانایی حرکت ،سرعت حرکت ،کوشش ،اجرای موفقیت‌آمیز مهارت ،رفتار حرکتی ،دقت پیش‌بینی ،آزمایش فلایشمن ،توانایی اختصاصی

پژوهش های تفاوت های فردی، در رفتار حرکتی بر مطالعه توانای هایی های حرکتی تاکید می کند. توانایی به یک خصیصه یا ظرفیت کلی اطلاق می شود که به اجرای مهارت ها یا تکلیف های گوناگون مربوط است. توانایی های حرکتی گوناگونی زیر بنای اجرای مهارتهای حرکتی هستند. افراد مختلف سطوح مختلف از این توانایی ها را دارند. سوال مهمی که پژوهشگران در سالهای طولانی به آن مشغول بوده اند، این است که این توانایی ها چگونه در یک فرد به هم مربوط اند؟ فرضیه توانایی عمومی حرکتی؛ پیشنهاد می کند که توانایی ها به شدت به هم مربوطند، در حالی که فرضیه اختصاصی پیشنهاد می کند، توانایی ها نسبتا از یکدیگر مستقلند. شواهد تجربی به طرز همسانی از فرضیه اختصاصی حمایت کرده اند. یک رویکرد برای شناسایی توانایی های حرکتی، طبقه بندی فلیشمن از توانایی های ادراکی - حرکتی و تبحر بدنی است. این توانایی ها در اجرای مهارت های حرکتی، نقشی اساسی دارد. از آن جایی که سنجش این توانایی ها امکان پذیر است، متخصصان مهارتهای حرکتی می توانند سطح توانایی های افراد را ارزیابی کنند. شواهد پژوهشی نشان می دهد، افراد از نظر توانایی با یکدیگر متفاوتند. میزان توانایی های حرکتی در هر فرد محدوده هایی را مشخص می کند که بر توان فرد برای پیشرفت در مهارت ها اثر می گذارد. سنجش توانایی حرکتی ممکن است برای پیش بینی استعداد فرد در مهارت های بخصوصی مفید باشد. پیش بینی استعداد موفقیت به دقت شناسایی توانایی های پایه بستگی دارد زیرا برای اجرای موفقیت آمیز مهارت مورد نظر ضروری هستند، همچنین به استفاده از آزمونهای معتبر و پایای توانایی های حرکتی وابسته است. توانایی های مربوط به اجرای مهارت در مراحل ابتدایی یادگیری، عمدتا با توانایی های مربوط به اجرای همان مهارت در مراحل بعدی متفاوت است. پژوهشگران نوع توانایی های مربوط به اجرای مهارت را مشخص کرده اند که به مرحله یادگیری وابسته است. توانایی های عمومی تر در اوایل یادگیری مسوول اجرا هستند در حالی که توانایی های حرکتی (اختصاصی) ویژه تکلیف در مراحل بعدی به کار می آیند. کارشناسانی که موفقیت های آتی را پیش بینی می کنند باید توانایی های درون هر تکلیف را شناسایی کنند که به اجرای موفقیت آمیز آن تکلیف بستگی دارد همچنین میزان توانایی های هر فرد را برای اجرای موفقیت آمیز آن مهارت بشناسند. استفاده از آزمون های غربالی به منظور این گونه پیش بینی ها در زمینه ها صنعت، نظامگیری و ورزش موفیت آمیز بوده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.