Skip to main content
فهرست مقالات

نقش خودآموزی و مطالعه مستقل در یادگیری درس های تربیت بدنی

نویسنده:

(14 صفحه - از 9 تا 22)

کلیدواژه ها : آموزش راه دور ،آموزش حضوری ،یادگیری مستقل ،تربیت بدنی ،خودآموزی ،برنامه‌ریزی آموزشی

کلید واژه های ماشینی : مقایسه سطح یادگیری دانشجویان تربیت‌بدنی ،مقایسه سطح یادگیری دانشجویان ،سطح یادگیری دانشجویان تربیت‌بدنی ،سطح یادگیری دانشجویان تربیت‌بدنی نظام ،سطح یادگیری دانشجویان ،یادگیری دانشجویان در درس ،آموزش از راه دور ،آموزش راه دور ،سطح یادگیری ،یادگیری دانشجویان راه دور ،سطح یادگیری دانشجویان راه ،راه دور ،مقایسه سطح یادگیری ،دانشجویان تربیت‌بدنی نظام حضوری ،خودآموزی ،یادگیری دانشجویان ،درس‌های نظری با ماهیت ،خودآموزی و مطالعه مستقل ،نظام آموزشی ،دانشجویان راه دور ،دانشجویان راه دور نسبت ،سطح یادگیری دانشجویان نظام ،دانشجویان تربیت‌بدنی ،رشته‌های تحصیلی ،مقایسه با آموزش حضوری ،راه دور در درس‌های ،دانشجویان تربیت‌بدنی نظام ،نظام آموزش ،سطح یادگیری فراگیران ،حضوری در درس‌های علوم

آموزش راه دور یک نظام نوین آموزشی است که کشورهای مختلف بنا به شرایط محلی، فرهنگی و اجتماعی خود از این نظام در رشته‌ها و سطح‌های مختلف برای آموزش بهره‌مند شده‌اند.موضوع کیفیت آموزشی و سطح یادگیری فراگیران آموزش راه دور در مقایسه با آموزش حضوری، یکی از مسایل مهم و مورد بحث متولیان این نظام آموزشی است.این مقاله به مقایسه سطح یادگیری دانشجویان تربیت بدنی در نظام حضوری و راه دور ایران در درس‌های این رشته تحصیلی پرداخته است.نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که سطح یادگیری دانشجویان راه دور نسبت به حضوری در درس‌های علوم انسانی در سطح 05/- a بالاتر و در مقابل در درس‌های نظری با ماهیت علوم پایه در سطح‌05/0- a پایین‌تر بوده است.همچنین نتایج این تحقیق حاکی از آن است که سطح یادگیری دانشجویان راه دور با 20/13- 1X نسبت به حضوری با 80/13- 2X و با 34/2- t در سطح 05/0- a پایین‌تر است و سطح خودآموزی متون نوشتاری در سطح یادگیری دانشجویان در دروس مختلف مؤثر بوده است.این پژوهش یک تحقیق نیمه تجربی است.جامعه آماری آن دانشجویان تربیت بدنی کارشناسی در سال 79-78 و اطلاعات آن با 8 پرسشنامه پاسخ بسته(240 سؤال)بوده است.

خلاصه ماشینی:

"هدف پژوهش این پژوهش به منظور مقایسه سطح یادگیری دانشجویان تربیت بدنی نظام راه دور و حضوری همچنین بررسی نقش خودآموزش و مطالعه مستقل در یاددهی درس‌های مختلف تربیت بدنی اجرا شده است. الف)سطح یادگیری دانشجویان دو نظام ه صورت کلی ب)سطح یادگیری دانشجویان دو نظام در درس‌های تخصصی-نظری با ماهیت علوم انسانی و ماهیت علوم پایه ج)سطح یادگیری دانشجویان دو نظام در درس‌های مختلف رشته هدف دیگر این پژوهش، نحوه بهره‌مندی از رسانه‌های آموزشی مناسب با توجه به ضعف و نارسایی‌های موجود نظام راه دور، در یاددهی درس‌های تربیت بدنی است که صرفا با رسانه کتاب آموزش داده می‌شود. از یافته‌های این بخش پژوهش که با تحقیق‌های گاریسون(1996)مک فارلند(1996)استین سون و استن برو(1998)نیز همخوانی دارد، نتیجه‌گیری می‌شود نظام آموزش راه دور می‌تواند رهیافت نوین در آموزش رشته تربیت بدنی مطرح و استفاده شود، اما بهره‌مندی از این نظام در ارائه درس‌های نظری با ماهیت علوم انسانی و نظری، با ماهیت علوم پایه متفاوت بوده است همچنین نوع و نحوه به کارگیری رسانه‌ها و کاهش تعامل مجارتی یاد دهنده و یادگیرنده، متأثر از ماهیت و سطح دشواری درس‌های مختلف است. 3. با در نظر گرفتن نکته‌های فوق نتیجه‌گیری می‌شود، به طور کلی شیوه آموزش از راه دور برای ارائه درس‌های نظری-تخصصی رشته تربیت بدنی قابلیت لازم را دارد ولی فقط اکتفا کردن به رسانه آموزشی کتاب برای حفظ کیفیت سطح یادگیری فراگیران کافی نیست و باید برای آموزش برخی درس‌ها الزاما از سایر رسانه‌های آموزشی استفاده کرد تا به نحو مطمئن‌تری تعامل بین آموزشگر و فراگیر ایجاد شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.