چکیده:
تحقیق حاضر در پی مشخص کردن میزان عینیت،اعتبار،و روایی آزمون عملی ورودی،برای گزینش دانشجویان رشتهء تربیتبدنی است که در سال 1380،برای اولین بار ابداع و به کار گرفته شد.از بین 30 کلاس واحد(2) تربیتبدنی پسران دانشگاه اصفهان،2 کلاس برای شرکت در تحقیق به صورت«نمونه گیری خوشهای هدفدار» انتخاب شدند.30 داور از دانشجویان رشتهء تربیتبدنی انتخاب شدند که در آزمون عملی 80 تجربهء داوری داشتند آنها پس از توجیه،بازآموزی و ایجاد هماهنگی،به طور مستقل در سه گروه 10 نفره به آزمودنیها امتیاز دادند.هر آزمودنی در فاصلهء یکساعته در روز آزمون،دوبار آزمون شد.هر آزمون به طور متوسط 9-+94 ثانیه به طول انجامید.
عینیت برای کیفیت اجرا،زمان آزمون و نمرهء کلی،به ترتیب برابر 84/0،99/0 و 95/0 به دست آمد. در محاسبهء عینیت،از نمرههای 43 آزمودنی در 3 گروه داوری استفاده شد.اعتبار برای کیفیت اجرا،زمان آزمون و نمرهء کلی،به ترتیب برابر 67/0،71/0 و 63/0 به دست آمد.برای محاسبهء اعتبار،از نمرههای 60 آزمودنی در آزمون ابتدایی و آزمون مجدد استفاده شد و برای روایی همزمانی آزمون،از معیار نمره تربیتبدنی استفاده شد.به طور کلی،همبستگی با آزمون ملاک به طور معناداری در آزمون مجدد،بالاتر از آزمون ابتدایی بود و حداکثر به 57/0(05/0P>)رسید.بالا بودن سطح ضریبهای عینیت،نشان میدهند که آموزش و هماهنگی ایجاد شده در سه گروه داوری،به خوبی صورت پذیرفته است و از این بابت،اشکالی متوجه آزمونها یا اجرای آنها نیست.ضریب اعتبار نسبتا پایین به دست آمده،سؤالات جدی در برابر به کارگیری این آزمون به عنوان ابزار گزینش دانشجو ایجا مینماید.ارتقای سطح روایی آزمونها در آزمون مجدد نسبت به آزمون ابتدایی، اثر مثبت تمرین و آشنایی با آزمون را در منطقیتر نمودن تفاوت نمرهها نشان میدهند.به طور کلی،با توجه به بداعت تجربهای از این نوع،نتایج به دست آمده دلگرم کننده است.تحقیق حاضر،ضمن آشکار سازی نقاط ضعف موجود،دلالت بر آن دارد که زمینههای مناسبی برای ارتقا و توسعه آزمون در آینده فراهم خواهد آمد.
خلاصه ماشینی:
"عینیت،اعتبار،و روایی آزمون عملی سال 1380، برای گزینش دانشجوی تربیت بدنی فهرست: چکیده 15 مقدمه 16 روششناسی تحقیق 17 یافتههای تحقیق 18 بحث و نتیجهگیری 21 منابع و مأخذ 23 چکیده:تحقیق حاضر در پی مشخص کردن میزان عینیت،اعتبار،و روایی آزمون عملی ورودی،برای گزینش دانشجویان رشتهء تربیتبدنی است که در سال 1380،برای اولین بار ابداع و به کار گرفته شد.
30 داور از دانشجویان رشتهء تربیتبدنی انتخاب شدند که در آزمون عملی 80 تجربهء داوری داشتند آنها پس از توجیه،بازآموزی و ایجاد هماهنگی،به طور مستقل در سه گروه 10 نفره به آزمودنیها امتیاز دادند.
بالا بودن سطح ضریبهای عینیت،نشان میدهند که آموزش و هماهنگی ایجاد شده در سه گروه داوری،به خوبی صورت پذیرفته است و از این بابت،اشکالی متوجه آزمونها یا اجرای آنها نیست.
برای محاسبه ضریبهای عینیت،از نمرههایی استفاده شده است که هر گروه داوری در آزمون ابتدایی و آزمون مجدد به آزمودنیها دادهاند.
روایی آزمون:در این تحقیق روایی همزمان مدنظر محقق بود و برای محاسبه آن،از ضریب همبستگی بین گروهی پیرسون استفاده شده است.
همانطور که ملاحظه میشود،در هر 3 گروه داوری ضریبهای روایی در آزمون مجدد به طور معناداری افزایش یافته است.
به هر حال،بالا بودن ضریبهای عینیت نشان میدهد که آموزشها مؤثر بود کمترین خدشهای متوجه کار داوران این مطالعه است.
این احتمال وجود دارد که 3 فرصت تمرینی ضریب همبستگی با نمرهء تربیتبدنی بالاتر برود که این،به دلیل پیچیدگی آزمون است.
آزمون طراحی شده برای گزینش دانشجوی تربیتبدنی در سال 80،گامی ضروری و مؤثر در راه پر کرده این خلأ است."