Skip to main content
فهرست مقالات

عینیت، اعتبار، و روایی آزمون عملی سال 1380، برای گزینش دانشجوی تربیت بدنی

نویسنده: ؛ ؛

بهار و تابستان 1382 - شماره 23 علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (10 صفحه - از 15 تا 24)

کلیدواژه ها : عینیت ،اعتبار ،روایی ،آزمون عملی و ورودی

کلید واژه های ماشینی : گزینش دانشجویان ،روایی آزمون ،گزینش دانشجوی تربیت‌بدنی ،روایی آزمون عملی ،آزمون عملی ،آزمودنی در آزمون ابتدایی ،آمادگی جسمانی ،آزمون مجدد ،دانشجوی تربیت‌بدنی ،دانشجویان رشتهء تربیت‌بدنی ،زمان آزمون و نمرهء ،آزمون و نمرهء کلی ،نمرهء ،کیفیت اجرا ،ضریبهای عینیت ،ضریب همبستگی ،آزمون ابتدایی ،نمرهء کلی ،گروه داوری ،ضریب عینیت آزمون ،نمره‌های تربیت‌بدنی ،آزمودنیها ،رشتهء تربیت‌بدنی ،جسمانی ،نمرهء کیفیت اجرا ،ضریب اعتبار ،آزمودنی ،اعتبار آزمون ،نمرهء تربیت‌بدنی ،اعتبار و روایی

تحقیق حاضر در پی مشخص کردن میزان عینیت،اعتبار،و روایی آزمون عملی ورودی،برای گزینش دانشجویان‌ رشتهء تربیت‌بدنی است که در سال 1380،برای اولین بار ابداع و به کار گرفته شد.از بین 30 کلاس واحد(2) تربیت‌بدنی پسران دانشگاه اصفهان،2 کلاس برای شرکت در تحقیق به صورت«نمونه گیری خوشه‌ای هدفدار» انتخاب شدند.30 داور از دانشجویان رشتهء تربیت‌بدنی انتخاب شدند که در آزمون عملی 80 تجربهء داوری‌ داشتند آنها پس از توجیه،بازآموزی و ایجاد هماهنگی،به طور مستقل در سه گروه 10 نفره به آزمودنی‌ها امتیاز دادند.هر آزمودنی در فاصلهء یکساعته در روز آزمون،دوبار آزمون شد.هر آزمون به طور متوسط 9-+94 ثانیه به‌ طول انجامید. عینیت برای کیفیت اجرا،زمان آزمون و نمرهء کلی،به ترتیب برابر 84/0،99/0 و 95/0 به دست آمد. در محاسبهء عینیت،از نمره‌های 43 آزمودنی در 3 گروه داوری استفاده شد.اعتبار برای کیفیت اجرا،زمان‌ آزمون و نمرهء کلی،به ترتیب برابر 67/0،71/0 و 63/0 به دست آمد.برای محاسبهء اعتبار،از نمره‌های‌ 60 آزمودنی در آزمون ابتدایی و آزمون مجدد استفاده شد و برای روایی همزمانی آزمون،از معیار نمره تربیت‌بدنی‌ استفاده شد.به طور کلی،همبستگی با آزمون ملاک به طور معناداری در آزمون مجدد،بالاتر از آزمون ابتدایی‌ بود و حداکثر به 57/0(05/0P>)رسید.بالا بودن سطح ضریبهای عینیت،نشان می‌دهند که آموزش و هماهنگی ایجاد شده در سه گروه داوری،به خوبی صورت پذیرفته است و از این بابت،اشکالی متوجه آزمونها یا اجرای آن‌ها نیست.ضریب اعتبار نسبتا پایین به دست آمده،سؤالات جدی در برابر به کارگیری این آزمون به‌ عنوان ابزار گزینش دانشجو ایجا می‌نماید.ارتقای سطح روایی آزمونها در آزمون مجدد نسبت به آزمون ابتدایی، اثر مثبت تمرین و آشنایی با آزمون را در منطقی‌تر نمودن تفاوت نمره‌ها نشان می‌دهند.به طور کلی،با توجه به‌ بداعت تجربه‌ای از این نوع،نتایج به دست آمده دلگرم کننده است.تحقیق حاضر،ضمن آشکار سازی نقاط ضعف موجود،دلالت بر آن دارد که زمینه‌های مناسبی برای ارتقا و توسعه آزمون در آینده فراهم خواهد آمد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.