چکیده:
هدف از این پژوهش،بررسی رابطهء میان تعهد سازمانی و رضایت شغلی مدیران و معلمان تربیتبدنی مرد آموزشگاههای استان خراسان است.
این تحقیق به روش توصیفی و به شکل میدانی اجرا شده است.جامعهء آماری مدیران،برابر با تعداد نمونهء آماری(64 N)است.از جامعه آماری معلمان نیز،300 نفر برای نمونه،به صورت خوشهای و تصادفی انتخاب شدند.به منظور گردآوری اطلاعات،از سه نوع پرسشنامهء اطلاعات فردی،تعهد سازمانی و رضایت شغلی استفاده شد.
برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی(میانگین،انحراف استاندارد و ...)و آمار استنباطی (آزمون ETA ،ضریب همبستگی و آزمون تعقیبی دانکن برای ارزیابی اختلافات و میانگینها)استفاده شد.
برخی از نتایج پژوهش نشان میدهد که:میزان تعهد سازمانی مدیران(32/6 DS و 48/56 M)از تعهد سازمانی معلمان(29/8 SD و 7/52 M)و میزان رضایت شغلی مدیران(56/0 DS و 44/3 M) از رضایت شغلی معلمان(572/0 DS و 29/3 M)بیشتر است.بین تعهد سازمانی مدیران و معلمان تربیت بدنی،ارتباط معنیداری وجود دارد(05/0>P).بین رضایت شغلی مدیران و معلمان تربیت بدنی،ارتباط معنیداری وجود دارد(05/0>P)،بین سن و رضایت شغلی مدیران و معلمان تربیت بدنی،ارتباط معنیداری وجود ندارد.بین سن و تعهد سازمانی مدیران و معلمان تربیتبدنی،ارتباط معنیداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"در دیدگاه دوم یا مدل سه بخشی مینیرو آلن با توجه به نتایج به دست آمده از تحقیقات در مورد تعهد سازمانی،این مدل در سه بخش تعهد عاطفی،تعهد مستمر و تعهد هنجاری طبقهبندی میشود(2)در این زمینه، ساروقی(1375)با توجه به مدل سه بخشی تعهد سازمانی تحقیقی انجام داد و مشخص کرد،بین هر یک از اجزای سه گانهء تعهد سازمانی و تمایل به ترک خدمت اعضای جامعهء آماری(شرکت راه آهن)ارتباط معنیداری وجود دارد(4).
با تعهد سازمانی و رضایت شغلی ارتباط وجود دارند یا خیر؟روششناسی تحقیق نمونهء آماری:در تحقیق حاضر که از نوع توصیفی و به شکل میدانی است،64 نفر از مدیران و 300 نفر از معلمان تربیتبدنی آموزشگاههای خراسان شرکت داشتند.
ارتباط تعهد سازمانی و رضایت شغلی بین مدیران و معلمان تربیتبدنی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار شماره 1.
اطلاعات حاصل از این پژوهش نشان داد که میزان تعهد سازمانی و رضایت شغلی مدیران، از معلمان بیشتر است(جدول شماره 1).
بررسی میزان همبستگی تعهد سازمانی،رضایت شغلی،سن،سابقهء خدمت و سطح تحصیلات مدیران و معلمان (به تصویر صفحه مراجعه شود) همچنین،بین سطح تحصیلات با تعهد سازمانی و رضایت شغلی در مدیران و معلمان، ارتباط معنیداری مشاهده نشد.
با توجه به اطلاعات جدول 3،میتوان دریافت که یک ارتباط منفی بین این عاملها وجود دارد،یعنی افزایش سطح تحصیلات باعث کاهش رضایت شغل و تعهد سازمانی میشود.
در تحقیقات متعددی به این نکته اشاره شده است که رضایت شغلی در سنین پایین و در آغاز کار بالاست و به تدریج تا حدود 35 سالگی،از میزان آن کاسته میشود و سطح رضایت شغلی افزایش مییابد که در تحقیق حاضر،با نتایج به دست آمده همخوانی دارد."