Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه اثرشدت تمرینات هوازی بر عاملهای خطرزای قلبی- عروقی در مردان بزرگسال

نویسنده: ؛ ؛ ؛ ؛

بهار و تابستان 1382 - شماره 23 علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (16 صفحه - از 53 تا 68)

کلیدواژه ها : لیپوپروتئین ،شدت تمرین ،تمرین هوازی ،عاملهای خطر زای قلبی-عروقی

کلید واژه های ماشینی : ضربان قلب ذخیرهء بیشینه ،درصد ضربان قلب ذخیرهء ،تمرین هوازی ،ضربان قلب ،درصد ضربان قلب ،تمرین هوازی با شدت ،درصد ضربان قلب ذخیره ،شدت تمرین ،هوازی ،HDL ،هفته تمرین هوازی ،اثر شدت تمرینات هوازی ،TG ،پیش‌آزمون تا مرحله پس‌آزمون ،گروه تجربی ،میزان HDL ،مرحلهء پیش‌آزمون تا مرحله ،آزمودنیهای گروه تجربی ،فعالیت بدنی ،ضربان قلب ذخیره بیشینه ،هفته تمرین ،قلبی ،تمرین با شدت ،درصد چربی بدن ،پس‌آزمون ،میزان TG ،عاملهای خطرزای قلبی ،آزمودنیهای ،پیش‌آزمون ،افزایش میزان HDL

53 مقدمه 54 روش‌شناسی تحقیق 55 یافته‌های تحقیق 57 بحث و نتیجه‌گیری 62 منابع و مأخذ 66 :تحقیق حاضر با هدف مقایسه اثر شدت تمرینات هوازی(شدت تمرین با 60 تا 65 درصد،در برابر شدت‌ تمرین با 70 تا 75 درصد ضربان قلب ذخیرهء بیشینه)بر TG ، LDL ، HDL و Chol در مردان بزرگسال‌ انجام گرفت.بدین منظور،30 نفر از مردان غیرفعال انتخاب شدند و به طور تصادفی در یکی از سه گروه‌ تجربی 1(تعداد 10 نفر،میانگین و انحراف معیار 55/2-+39 سال)،گروه تجربی 2(تعداد 9 نفر،با میانگین و انحراف معیار 25/1+-38 سال)و گروه گواه(تعداد 11 نفر،با میانگین و انحراف معیار 06/ 2-+43 سال)قرار گرفتند.آزمودنیهای گروه تجربی 1،فعالیتی با 60 تا 65 درصد و گروه تجربی 2،فعالیتی‌ با 70 تا 75 درصد ضربان قلب ذخیرهء بیشینه را به مدت 8 هفته،هر هفته 3 بار و هر بار حداقل به مدت 30 دقیقه انجام دادند. یافته‌های تحقیق نشان داد که 8 هفته تمرین هوازی با شدت 60 تا 65 درصد ضربان قلب ذخیرهء بیشینه‌ بر میزان HDL و LDL تأثیر مثبت دارد و معنی‌دار نیست.[ HDL پیش آزمون 39/7-+95/33،پس از آزمون 16/9-+35/36 (mg/dl) ،31/0 P و LDL پیش آزمون 97/37-+7/106،پس آزمون‌ 51/35-+1/98 (mg/dl) ،35/0 P] یافته‌های همچنین نشان داد،8 هفته تمرین هوازی با شدت 60 تا 65 درصد ضربان قلب ذخیرهء بیشینه، تاثیر معنی‌داری بر میزان TG و CHOL ندارد[ TG پیش آزمون 5/64-+6/148،پس آزمون 08/99-+ 9/164 (mg/dl) 85/0 P و CHOL پیش آزمون 79/41-+5/156،پس آزمون 79/44-+6/137 (mg/dl) ،35/0 P ]. نتیجه نشان داد که 8 هفته تمرین هوازی با شدت 70 تا 75 درصد ضربان قلب ذخیرهء بیشینه،تاثیر قابل‌ توجه ولی غیر معنی‌داری بر میزان HDL و LDL دارد.[ HDL پیش آزمون 09/9-+83/33،پس آزمون‌ 82/8-+61/43 (mg/dl) ،68/0 P و LDL پیش آزمون 11/32-+94/117،پس آزمون 25/21 -+17/106 (mg/dl) ،24/0 P]. یافته‌ها نشان داد،8 هفته تمرین هوازی با شدت 70 تا 75 درصد ضربان قلب ذخیرهء بیشینه،تاثیر قابل توجه ولی غیر معنی‌داری بر میزان TG و chol دارد[پیش آزمون 94/60-+44/151،پس آزمون‌ 69/65-+56/200 (mg/dl) ،12/0 P و chol پیش آزمون‌24/33-+11/173،پس آزمون‌ 76/86-+33/162 (mg/dl) ،66/0 P ]. با توجه به نتیجه‌های به دست آمده،می‌توان نتیجه‌گیری کرد که اجرای 8 هفته تمرین هوازی با شدت 60 تا 65 درصد و 70 تا 75 درصد ضربان قلب ذخیره بیشینه،میزان لیپیدها و لیپوپروتیینهای پلاسما را به طور مفید و مثبت تحت تأثیر قرار داد.با این حال،پاسخ لیپیدها و لیپوپروتئین‌های پلاسما نسبت به تمرین با شدت 60 تا 65 درصد و 70 تا 75 درصد ضربان قلب ذخیرهء بیشینه مشابه بود،لذا مردان بزرگسال می‌توانند از برنامه‌های‌ تمرینی با شدت 60 تا 65 درصد و 70 تا 75 درصد ضربان قلب ذخیرهء بیشینه،با هدف پیشگیری از بروز بیماریهای قلبی-عروقی استفاده کنند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.