Skip to main content
فهرست مقالات

فوق برنامه و اوقات فراغت، با تأکید بر فعالیتهای ورزشی در دانشگاه تربیت معلم تهران از دیدگاه مدیران، اعضای هیئت علمی و کارکنان آن

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (16 صفحه - از 37 تا 52)

کلیدواژه ها :

برنامه‌ریزی ،نگرش ،اوقات فراغت ،ورزش ،تفریحات سالم

کلید واژه های ماشینی : کارکنان، اوقات فراغت، کارکنان دانشگاه، فعالیتهای ورزشی در دانشگاه تربیت‌معلم، اعضای هیأت‌علمی و کارمندان زن، اطلاعات، فوق‌برنامه، امکانات فراغتی دانشگاه، دانشگاه، دانشگاه تربیت‌معلم تهران

:تحقیق حاضر، نگرش مدیران، اعضای هیأت علمی و کارمندان زن و مرد دانشگاه تربیت معلم را در مورد فعالیتهای فوق برنامه و اوقات فراغت، با تأکید بر ورزش بررسی کرده است.به این منظور، از دو پرسشنامه استفاده شده در یکی از پرسشنامه‌ها از مسئولان درباره اطلاعات برنامه‌ای و سازماندهی فوق برنامه و اوقات فراغت دانشگاه سئوال شده و دیگری، به ارزشیابی نگرش و وضعیت فعالیتهای فراغتی سایر اعضای زن و مرد دانشگاه پرداخته است.در پژوهش حاضر، حدود 30 درصد از مجموعه اعضای دانشگاه شرکت داشته‌اند.یافته‌های تحقیق نشان می‌دهند، 62 درصد از کارکنان اصولا ورزشکار نیستند و حدود 80 درصد از آنها از تواناییهای شخصی و یا امکانات فراغتی دانشگاه، استفاده کافی نمی‌کنند.ولی بیشتر از 90 درصد از آزمودنیها، این گونه فعالیتها را برای سلامتی جسم و روان، همچنین ارتقای روحیه همکاری در محیط کار«خیلی ضروری»یا«ضروری»می‌دانند.ضمنا، 87 درصد نیز گفته‌اند که امکانات فراغتی دانشگاه «خیلی کم»یا«کم»است.آزمودنیهای تحقیق، رشته‌های شنا، آمادگی جسمانی و فوتبال را در بخش ورزشی و رشته‌های خطاطی و نقاشی، کارهای دستی هنری، فعالیتهای تفریحی و بازیها را جزو اولویتهای اول تا سوم خود معرفی کرده‌اند.از یافته‌های تحقیق حاضر می‌توان نتیجه گرفت، با وجود علاقه و توجه کارکنان دانشگاه تربیت معلم نسبت به ضرورت و اهمیت فعالیتهای تفریحی و فراغتی، برای اجرای عملی این گونه فعالیتها امکانات و تسهیلات کافی وجود ندارد و به همین دلیل، افراد حدود کمی از وقت و تواناییهای خود را به آنها اختصاص می‌دهند.

خلاصه ماشینی:

"سئوالات مهمی که تحقیق حاضر در نظر دارد پاسخی برای آنها بیابد، عبارتند از:دانشگاه چه تأسیسات و چه برنامه هایی برای اوقات فراغت کارکنان خوددارد؟کارکنان دانشگاه چه نگرش و دیدگاهی نسبت به گذران اوقات فراغت و تفریحات سالم دارند؟ در حال حاضر، کارکنان دانشگاه از چه نوع فعالیتهای فراغتی استفاده می‌کنند و در صورت وجود امکانات لازم، علاقه‌مند هستنند وقت آزاد خود را با چه انواعی از فعالیتهای ورزشی یا غیر ورزشی بگذرانند؟ قابل توجه است که این اطلاعات آماری، مربوط به وضعیت دانشگاه تربیت معلم تهران در سال 1376 و سایر مطالب با توجه به بررسیهای انجام شده، در نیمه دوم سال 1382 تهیه و تدوین شده است. توزیع درصدی نظر گروهها درباره استفاده از امکانات دانشگاه برای اوقات فراغت (به تصویر صفحه مراجعه شود) را انتخاب کرده‌اند، در صورتی است که آنها معتقدند، پرداختن به فعالیت در اوقات فراغت، در سلامتی روان، جسم و روحیه همکاری در محیط کار آثار قابل ملاحظه دارد(جدول 5). بر اساس یافته‌های تحقیق حاضر توصیه می‌شود، دانشگاه تربیت معلم تهران فعالیتهای فراغتی ورزشی؛امکانات مطالعه و تحقیق، آموزشها و فعالیتهای هنری، زبان و رایانه، مسافرت و کارهای دستی را که پنج انتخاب نخستین آزمودنیها بوده است، در اولویت برنامه‌های فراغتی خود قرار دهد و سرمایه‌گذاری بیشتری در این زمینه‌ها معمول دارد. در قسمت فعالیتهای ورزشی، به طور ویژه، به رشته‌های شنا، آمادگی جسمانی، فوتبال، والیبال و دو و میدانی که پنج انتخاب اول کل آزمودنیها بوده است، توجه کند و برای توسعه فعالیتهای غیر ورزش موردعلاقه آزمودنیها، به ترتیب:خطاطی و نقاشی، کارهای دستی هنری، فعالیتهای تفریحی و بازیها، فیلم، تاتر، آموزش زبان و رایانه کوشش بیشتری مبذول دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.