چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش کفایت اجتماعی مبتنی بر مدل فلنر بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان قربانی قلدری با توجه به نقش جهت گیری اهداف اجتماعی بود. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیش آزمون ، پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه شامل دانش آموزان دختر قربانی قلدری در مدرسه بود که در پایه هفتم و هشتم دوره اول مقطع متوسطه مشغول به تحصیل بودند. نمونه شامل ٩٦ دانش آموز قربانی قلدری بود که با توجه به نوع جهت گیری اجتماعی به طور تصادفی در گروه های آزمایش وکنترل منسوب شدند (گروه آزمایش = ٤٨ نفر، گروه کنترل = ٤٨ نفر). برای جمع آوری داده ها از مقیاس قربانی قلدری کالیفرنیا، جهت گیری اهداف پیشرفت اجتماعی و سازگاری اجتماعی استفاده شد. آموزش کفایت اجتماعی برای گروه آزمایش در ١٢ جلسه به مدت شش هفته ارائه گردید و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری دو راهه نشان داد که آموزش کفایت اجتماعی بر افزایش سازگاری دانش آموزان قربانی قلدری اثربخش است و این افزایش در گروه های تبحری اجتماعی و عملکردگرایی اجتماعی بود اما در افزایش سازگاری اجتماعی گروه عملکردگریزی اجتماعی تاثیری دیده نشد. در مجموع نتایج حاکی از آن است که میتوان ازآموزش کفایت اجتماعی مبتنی بر مدل فلنر برای افزایش سازگاری دانش آموزان قربانی قلدری استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری دو راهه نشان داد که آموزش کفایت اجتماعی بر افزایش سازگاری دانش آموزان قربانی قلدری اثربخش است و این افزایش در گروه های تبحری اجتماعی و عملکردگرایی اجتماعی بود اما در افزایش سازگاری اجتماعی گروه عملکردگریزی اجتماعی تأثیری دیده نشد.
در مجموع نتایج حاکی از آن است که میتوان ازآموزش کفایت اجتماعی مبتنی بر مدل فلنر برای افزایش سازگاری دانش آموزان قربانی قلدری استفاده کرد.
بنابراین ، پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سوال است که آیا آموزش کفایت اجتماعی مبتنی بر مدل فلنر بر افزایش سازگاری اجتماعی دانش آموزان قربانی قلدری در مدرسه اثربخش است ؟ و این اثربخشی با توجه به انواع جهت گیری اهداف پیشرفت اجتماعی چگونه است ؟ روش پژوهش جامعه ، نمونه و روش نمونه گیری: طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل بود.
Felix, Sharkey, Green, Furlong & Tanigawa یا ٧ آیتم (برای مقطع راهنمایی) مربوط به اشکال قربانی شدن است که دانش آموزان در مدرسه تجربه میکنند (مورد طعنه یا خطاب قرار گرفتن به شکل آزارنده ، شایعه پراکنی یا بدگویی پشت سر فرد، بیرون کردن فرد از گروه یا نادیده گرفتن او، ضربه ، هل دادن یا از نظر فیزیکی فشار وارد کردن و...
طالع پسند و همکاران (٢٠١٠) به منظور اعتباریابی نسخه ایرانی پرسشنامه جهت گیری هدف پیشرفت اجتماعی آن را روی ٤٠٣ نفر از دانش آموزان دبیرستانی اجرا کردند و آلفای کرونباخ را برای خرده مقیاس های تبحر اجتماعی، عملکردگرایی اجتماعی و عملکرد اجتنابی اجتماعی به ترتیب ٠/٧٥، ٠/٦٥ و ٠/٦٦ گزارش کرده اند.