چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر یک برنامه مدون یک ساله درس تربیت بدنی بر
استقامت قلبی-عروقی و تواتر قلبی دانشآموزان مدرسههای ابتدایی و مقایسه آن با
برنامههای عادی مدرسهها بوده است بدین منظور، دانشآموزان پایه سوم ابتدایی 10
مدرسه منطقه 8 تهران، به طور تصادفی انتخاب و به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول(320
نفر)به اجرای برنامه تدوینشده درس تربیت بدنی با نظارت معلم متخصص تربیت بدنی
پرداختند و گروه دیگر(325 نفر)با حضور معلم ثابت کلاس، برنامههای عمومی درس تربیت
بدنی را در طول یک سال تحصیلی اجرا کردند.برای اطلاع از تغییرات استقامت قلبی-عروقی
دانشآموزان در آغاز و پایان سال تحصیلی(پیشآزمون و پسآزمون)آنها در آزمون 1600
متر دویدن و راه رفتن شرکت کردند.تجزیه و تحلیل نتایج نشان میدهند، میانگین
استقامت قلبی-عروقی دانشآموزانی که در برنامه نظارت شده فعالیت میکردند، نسبت به
دانشآموزانی که با برنامه عادی فعالیت داشتند، در سطح بهتری قرار دارد(00/0- P
). همچنین، تغییرات(کاهش)تواتر قلبی استراحتی دانشآموزانی که با برنامه
تدوینشده فعالیت میکردند، بیشتر از دانشآموزانی بود که فعالیت بدنی آنها عادی
بود(008/0- P ).
خلاصه ماشینی:
"چکیده:هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر یک برنامه مدون یک ساله درس تربیت بدنی بر استقامت قلبی-عروقی و تواتر قلبی دانشآموزان مدرسههای ابتدایی و مقایسه آن با برنامههای عادی مدرسهها بوده است بدین منظور، دانشآموزان پایه سوم ابتدایی 10 مدرسه منطقه 8 تهران، به طور تصادفی انتخاب و به دو گروه تقسیم شدند.
این پژوهش به بررسی تأثیر اجرای برنامه مدون درس تربیت بدنی در طول یک سال تحصیلی بر استقامت قلبی-عروقی دانشآموزان دوره ابتدایی پرداخته و نتایج به دست آمده را با برنامههای عادی این درس مقایسه کرده است.
مقایسه میانگین تواتر قلبی استراحتی آزمودنیها در دو نوبت پیشآزمون و پسآزمون بحث و نتیجهگیری بررسی یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهند، دانشآموزانی که با یک برنامه منظم و مدون، زیر نظر معلم متخصص تربیت بدنی فعالیت کردهاند، با توجه به شاخص استقامت قلبی-عروقی(ثانیه)در پایان سال تحصیلی نسبت به آغاز سال تحصیلی پیشرفت چشمگیری داشتهاند(00/0- P )، به عبارت دیگر، حضور معلمان متخصص تربیت بدنی در ساعتهای درس تربیت بدنی و ارائه برنامه مدون در این زمینه، تأثیر قابل ملاحظهای بر میزان استقامت قلبی-عروقی دانشآموزان داشته است.
پیشنهاد با توجه به پژوهش انجامشده توصیه میشود، یک برنامه درسی مدون نظارتشده در طول سه سال تحصیلی روی دانشآموزان دوره ابتدایی چند منطقه آموزش و پرورش اجرا شود و تأثیر آن نیز بر روی استقامت قلبی-عروقی دانشآموزان مورد بررسی قرار گیرد و نتایج حاصل از اجرای همین برنامه، در مدرسه هایی که درس تربیت بدنی را معلم آموزش عمومی کلاس تدریس میکند مقایسه شوند."