Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تأثیر یک برنامه مدون یک ساله درس تربیت بدنی بر استقامت قلبی- عروقی و تواتر قلبی دانش آموزان دوره ابتدایی و مقایسه آن با برنامه های عادی

نویسنده: ؛

پاییز 1383 - شماره 27 علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (12 صفحه - از 29 تا 40)

کلیدواژه ها : استقامت قلبی-عروقی ،تواتر قلبی ،برنامه نظارت‌شده ،درس تربیت بدنی ،دانش‌آموزان دوره ابتدایی ،برنامه نظارت‌نشده

کلید واژه های ماشینی : استقامت قلبی ،تربیت‌بدنی بر استقامت قلبی ،درس تربیت‌بدنی بر استقامت ،عروقی ،درس تربیت‌بدنی ،تواتر قلبی ،تواتر قلبی استراحتی دانش‌آموزانی ،قلبی ،تواتر قلبی دانش‌آموزان ،بدنی ،برنامه مدون ،تواتر قلبی استراحتی ،معلم متخصص تربیت‌بدنی ،مدرسه‌های ابتدایی ،میانگین استقامت قلبی ،ابتدایی ،سال تحصیلی ،فعالیتهای بدنی ،دانش‌آموزان مدرسه‌های ابتدایی ،تربیت‌بدنی در مدرسه‌های ابتدایی ،یک‌ساله درس تربیت‌بدنی ،برنامه نظارت‌شده ،عروقی دانش‌آموزان ،نظارت‌شده ،تحصیلی ،متخصص تربیت‌بدنی ،برنامه‌های عادی ،گروه نظارت‌شده ،برنامه‌های عادی مدرسه‌ها ،اجرای برنامه تدوین‌شده درس

هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر یک برنامه مدون یک ساله درس تربیت بدنی بر استقامت قلبی-عروقی و تواتر قلبی دانش‌آموزان مدرسه‌های ابتدایی و مقایسه آن با برنامه‌های عادی مدرسه‌ها بوده است بدین منظور، دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی 10 مدرسه منطقه 8 تهران، به طور تصادفی انتخاب و به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول(320 نفر)به اجرای برنامه تدوین‌شده درس تربیت بدنی با نظارت معلم متخصص تربیت بدنی پرداختند و گروه دیگر(325 نفر)با حضور معلم ثابت کلاس، برنامه‌های عمومی درس تربیت بدنی را در طول یک سال تحصیلی اجرا کردند.برای اطلاع از تغییرات استقامت قلبی-عروقی دانش‌آموزان در آغاز و پایان سال تحصیلی(پیش‌آزمون و پس‌آزمون)آنها در آزمون 1600 متر دویدن و راه رفتن شرکت کردند.تجزیه و تحلیل نتایج نشان می‌دهند، میانگین استقامت قلبی-عروقی دانش‌آموزانی که در برنامه نظارت شده فعالیت می‌کردند، نسبت به دانش‌آموزانی که با برنامه عادی فعالیت داشتند، در سطح بهتری قرار دارد(00/0- P ). همچنین، تغییرات(کاهش)تواتر قلبی استراحتی دانش‌آموزانی که با برنامه تدوین‌شده فعالیت می‌کردند، بیشتر از دانش‌آموزانی بود که فعالیت بدنی آنها عادی بود(008/0- P ).

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.