Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تأثیر یک برنامه مدون یک ساله درس تربیت بدنی بر استقامت قلبی- عروقی و تواتر قلبی دانش آموزان دوره ابتدایی و مقایسه آن با برنامه های عادی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (12 صفحه - از 29 تا 40)

کلیدواژه ها : استقامت قلبی-عروقی ،تواتر قلبی ،برنامه نظارت‌شده ،درس تربیت بدنی ،دانش‌آموزان دوره ابتدایی ،برنامه نظارت‌نشده

کلید واژه های ماشینی : درس تربیت‌بدنی بر استقامت قلبی، تربیت‌بدنی، بدنی، درس تربیت‌بدنی، دانش‌آموزان، عروقی، استقامت قلبی، برنامه، اجرای برنامه تدوین‌شده درس تربیت‌بدنی، تواتر قلبی استراحتی دانش‌آموزانی، معلم متخصص تربیت‌بدنی، برنامه مدون یک‌ساله درس، معلم، مدرسه‌های، تواتر قلبی، آزمون، تواتر قلبی دانش‌آموزان دوره، اجرای برنامه‌های عادی درس تربیت‌بدنی، اجرای برنامه مدون درس تربیت‌بدنی، میانگین استقامت قلبی، درس تربیت‌بدنی در مدرسه‌های ابتدایی، کلاس، برنامه‌های عادی، تواتر قلبی استراحتی دانش‌آموزان گروه، ورزش، نظارت معلم متخصص تربیت‌بدنی، درس تربیت‌بدنی با نظارت معلم، عروقی دانش‌آموزان، دانش‌آموزان مدرسه‌های ابتدایی، برنامه نظارت‌شده

هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر یک برنامه مدون یک ساله درس تربیت بدنی بر استقامت قلبی-عروقی و تواتر قلبی دانش‌آموزان مدرسه‌های ابتدایی و مقایسه آن با برنامه‌های عادی مدرسه‌ها بوده است بدین منظور، دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی 10 مدرسه منطقه 8 تهران، به طور تصادفی انتخاب و به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول(320 نفر)به اجرای برنامه تدوین‌شده درس تربیت بدنی با نظارت معلم متخصص تربیت بدنی پرداختند و گروه دیگر(325 نفر)با حضور معلم ثابت کلاس، برنامه‌های عمومی درس تربیت بدنی را در طول یک سال تحصیلی اجرا کردند.برای اطلاع از تغییرات استقامت قلبی-عروقی دانش‌آموزان در آغاز و پایان سال تحصیلی(پیش‌آزمون و پس‌آزمون)آنها در آزمون 1600 متر دویدن و راه رفتن شرکت کردند.تجزیه و تحلیل نتایج نشان می‌دهند، میانگین استقامت قلبی-عروقی دانش‌آموزانی که در برنامه نظارت شده فعالیت می‌کردند، نسبت به دانش‌آموزانی که با برنامه عادی فعالیت داشتند، در سطح بهتری قرار دارد(00/0- P ). همچنین، تغییرات(کاهش)تواتر قلبی استراحتی دانش‌آموزانی که با برنامه تدوین‌شده فعالیت می‌کردند، بیشتر از دانش‌آموزانی بود که فعالیت بدنی آنها عادی بود(008/0- P ).

خلاصه ماشینی: "چکیده:هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر یک برنامه مدون یک ساله درس تربیت بدنی بر استقامت قلبی-عروقی و تواتر قلبی دانش‌آموزان مدرسه‌های ابتدایی و مقایسه آن با برنامه‌های عادی مدرسه‌ها بوده است بدین منظور، دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی 10 مدرسه منطقه 8 تهران، به طور تصادفی انتخاب و به دو گروه تقسیم شدند. این پژوهش به بررسی تأثیر اجرای برنامه مدون درس تربیت بدنی در طول یک سال تحصیلی بر استقامت قلبی-عروقی دانش‌آموزان دوره ابتدایی پرداخته و نتایج به دست آمده را با برنامه‌های عادی این درس مقایسه کرده است. مقایسه میانگین تواتر قلبی استراحتی آزمودنیها در دو نوبت پیش‌آزمون و پس‌آزمون بحث و نتیجه‌گیری بررسی یافته‌های پژوهش حاضر نشان می‌دهند، دانش‌آموزانی که با یک برنامه منظم و مدون، زیر نظر معلم متخصص تربیت بدنی فعالیت کرده‌اند، با توجه به شاخص استقامت قلبی-عروقی(ثانیه)در پایان سال تحصیلی نسبت به آغاز سال تحصیلی پیشرفت چشمگیری داشته‌اند(00/0- P )، به عبارت دیگر، حضور معلمان متخصص تربیت بدنی در ساعتهای درس تربیت بدنی و ارائه برنامه مدون در این زمینه، تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر میزان استقامت قلبی-عروقی دانش‌آموزان داشته است. پیشنهاد با توجه به پژوهش انجام‌شده توصیه می‌شود، یک برنامه درسی مدون نظارت‌شده در طول سه سال تحصیلی روی دانش‌آموزان دوره ابتدایی چند منطقه آموزش و پرورش اجرا شود و تأثیر آن نیز بر روی استقامت قلبی-عروقی دانش‌آموزان مورد بررسی قرار گیرد و نتایج حاصل از اجرای همین برنامه، در مدرسه هایی که درس تربیت بدنی را معلم آموزش عمومی کلاس تدریس می‌کند مقایسه شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.