Skip to main content
فهرست مقالات

عاملهای سوق دهنده گردشگران به رویدادهای ورزشی بین المللی برگزار شونده در کشور

نویسنده: ؛ ؛ ؛

پاییز 1384 - شماره 31 علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (14 صفحه - از 51 تا 64)

کلیدواژه ها : مدیران ،گردشگری ورزشی ،توسعه گردشگری ،رویدادهای ورزشی ،عاملهای سوق‌دهنده

کلید واژه های ماشینی : گردشگران به رویدادهای ورزشی ،عاملهای سوق‌دهنده گردشگران ،رویدادهای ورزشی ،رویدادهای ورزشی بین‌المللی ،عاملهای سوق‌دهنده ،حضور در رویدادهای ورزشی ،سوق‌دهنده ،سوق‌دهنده گردشگران ،مدیران گردشگری ،گردشگران در رویدادهای ورزشی ،گردشگری ورزشی ،عاملهای سوق‌دهنده نشان ،دست‌اندرکاران ورزشی ،توسعه گردشگری ،رویدادهای ورزشی خارجی ،رویدادهای بین‌المللی ورزشی ،توسعه گردشگری ورزشی ،نمونه آماری ،انگیزه‌های گردشگری ،برنامه‌های بازاریابی ،بار عاملی ،عاملی عاملهای سوق‌دهنده ،انگیزه‌ها و عاملهای سوق‌دهنده ،دیدگاه مدیران ،مدیران ورزشی ،عاملهای سوق‌دهنده موجود ،عاملهای مؤثر بر حضور ،نمونه آماری پژوهش ،حضور گردشگران ،تفکیک مدیران ورزشی

:هدف از این پژوهش، تعیین عاملهای سوق‌دهنده گردشگران به رویدادهای ورزشی بین‌المللی برگزارشونده در کشور بود.در این تحقیق، 52 مدیر، سرپرست و مربی ورزشی و 24مدیر گردشگری به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته که شامل 18 سؤال از نوع مقیاس پنج‌رتبه‌ای لیکرت بود(آلفای کرونباخ -81/0)، گردآوری شدند.داده‌ها به کمک روش آماری تحقیق عاملی تحلیل شدند و نتایج نشان دادند:از دیدگاه مدیران، دست‌اندرکاران ورزشی و مدیران گردشگری، «جشنها، مراسمها، برنامه‌های سنتی و دیگر برنامه‌های جانبی»با بار عاملی 740/0، «علاقه به فرهنگ، هنر، موسیقی، معماری و مکانهای باستانی»با بار عاملی 707/0، «وجود بستگان و دوستان در کشور میزبان»با بار عاملی 648/0، «مسائل معنوی و وجود مکانهای زیارتی»با بار عاملی 555/0، «کنجکاوی در مورد دیگر کشورها و مردمان»با بار عاملی 526/0، «رهایی از محیط اجتماعی یکنواخت»با بار عاملی 514/0 و«آشنایی با فرهنگ، اعتقادات، آداب و رسوم و ویژگیهای کشور»با بار عاملی 509/0، ازعاملهای سوق‌دهنده مهمی به شمار می‌روند که باعث انگیزه گردشگران برای حضور در رویدادهای ورزشی بین‌المللی می‌شوند.بنابراین، به نظر می‌رسد که برنامه‌های بازاریابی باید برای جلب گردشگر به رویدادهای ورزشی بین‌المللی نیز به عاملهای نامبرده توجه بیشتری داشته باشند.بازاریابان باید در محل برگزاری رویداد، شرایطی را فراهم کنند که پاسخی مثبت به عاملهای سوق‌دهنده گردشگران بدهد یا تمرکز خود را برای بازاریابی بر بازارهای هدفی تمرکز کنند که عاملهای سوق‌دهنده آن با شرایط ویژگیهای رویداد مطابقت داشته باشد.تحلیل واریانس تراکمی مربوط به عاملهای سوق‌دهنده نشان داد که با توجه به دیدگاه مدیران، دست‌اندرکاران ورزشی و مدیران گردشگری، عاملهای در نظر گرفته شده در این پژوهش 19/21درصد از کل عاملهای سوق‌دهنده موجود و مؤثر بر توسعه گردشگری را تشکیل می‌دادند و عاملهای سوق‌دهنده دیگری نیز وجود دارند که در پژوهش در نظر گرفته نشده‌اند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.