چکیده:
هدف: تعیین سهم هوش هیجانی، ویژگی های شخصیتی و عوامل جمعیتی با میانجی گری انگیزش پیشرفت در تبیین خلاقیت دانش آموزان دوره متوسطه است.
روش: جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانش آموزان مقطع اول متوسطه مدارس شهرستان همدان در سال تحصیلی92–93 بود. حجم نمونه به تعداد 300 نفر به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای و تصادفی طبقه ای متناسب( جنسیت به عنوان طبقه) انتخاب و سپس آزمون خلاقیت تورنس، هوش هیجانی شوت، شخصیت (NEO)، انگیزش پیشرفت هرمنس (HAMQ) و عوامل جمعیتی توسط آنها تکمیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد هوش هیجانی با خلاقیت رابطه مثبت معنادار دارد و از ابعاد ویژگی های شخصیتی، برون گرایی و انعطاف پذیری با خلاقیت رابطه مثبت معنادار دارد و روان نژندی با خلاقیت رابطه منفی و معنادار دارد و ابعاد دلپذیر بودن و مسئولیت پذیری با خلاقیت رابطه وجود ندارد. بین انگیزش پیشرفت و خلاقیت رابطه مثبت معنادار وجود دارد. از بین عوامل جمعیتی «وضعیت اقتصادی خانواده»، حدود 143/ 0 بر افزایش خلاقیت دانشآموزان تاثیر دارد.
Purpose: The aim of this study was to determine the role of emotional intelligence, personality traits and demographic factors mediated by achievement motivation in explaining the creativity of high school students.
Method: The population of this study consisted of all secondary school students in Hamadan in 93-92. 300 students were selected using multistage random sampling and stratified random sampling (gender as a class) and completed Torrance creativity, Shout emotional intelligence, personality (NEO), achievement motivation (HAMQ) and demographic factors questionnaires. Data were analyzed using SPSS 22.
Findings: The results showed that there is a significant positive relationship between emotional intelligence and creativity. Among personality traits, extraversion and flexibility had significant positive relationship with creativity. Neuroticism has a significant negative relationship with creativity. There is not a significant relationship between agreeableness and accountability with creativity. There is a significant positive relationship between achievement motivation and creativity. Among the factors of population "economic situation of family", has about 143/0 impact on increasing students' creativity.
خلاصه ماشینی:
"ابزارهای پژوهش برای جمع آوری اطلاعات از ابزار های زیر استفاده شد: آزمون تفکر خلاق تورنس: این آزمون بر اساس نظریه خلاقیت تورنس توسط خود او ساخته شده است.
خلاصه شاخص های آماری مربوط به نمره های شرکت کنندگان در آزمون شخصیت، هوش هیجانی و خلاقیت متغیر مولفه ها میانگین انحراف معیار شخصیت روان نژندی 22/28 54/5 برون گرایی 70/29 80/5 دلپذیر بودن 66/28 40/4 انعطاف پذیری 30 79/4 مسولیت پذیری 34/31 78/4 هوش هیجانی تنظیم هیجان 90/46 45/7 ارزیابی هیجان 70/29 02/6 بهره برداری از هیجان 15/59 16/11 هوش هیجانی(نمره کل) 30/115 64/17 خلاقیت خلاقیت 65/67 03/16 انگیزش پیشرفت انگیزش پیشرقت 15/84 74/6 فرضیه تحقیق: مدل ساختاری پژوهش که درآن سازه های نهفته هوش هیجانی، ویژگی های شخصیتی و عواملجمعیتی با میانجی گری انگیزش پیشرفت، خلاقیت را پیشبینی میکنند با دادههای نمونه تحقیق برازش دارد.
بحث و نتیجه گیری این پژوهش با هدف تعیین سهم هوش هیجانی، ویژگی های شخصیتی و عوامل جمعیتی با میانجی گری انگیزش پیشرفت در تبیین خلاقیت دانش آموزان دوره متوسطه، در آموزش وپرورش ناحیه 1 و 2 شهر همدان، به روش توصیفی- همبستگی انجام شده.
در تبیین رابطه برون گرایی و خلاقیت می توان اشاره کرد که توانایی برقراری روابط اجتماعی ، خلاقیت را گسترش می دهد و داشتن روابط گرم و صمیمی با دیگران، هسته اولیه شگل گیری هیجانات است و فرد برون گرا به دنبال کشف راه های ارتباطی جدید ، بدیع و Sánchez-Ruiz Torrano Pérez-González Petride Mishra Saemi Goli Younesian Olatoye Akintun Yakasai Antonio Lanawati Christina سودمند با دیگران است."