چکیده:
هدف اصلی این پژوهش ، بررسی میزان تاثیر اسـتفاده رسـانه هـایجمعـی و اجتمـاعی بـر هم گرایی اقوام ایرانی است . روش تحقیق از نوع پیمایشـی و حجـم نمونـه آمـاری، ١٢٠٠ نفـر بالای ١٧ سال از اقوام مورد نظر بوده و نمونه گیری نیز بر اساس ترکیبی از روش های احتمـالی طبقه ای و خوشه ای چندمرحله ای انجام شده است . بر اساس یافته ها، میانگین هم گرایـی اقـوام بین نمونه موردنظر برابر با ٦٢/٤٧درصد بوده و به ترتیب افراد قوم بلوچ ، کرد، لر، فـارس ، آذری و عرب بیشترین تا کمترین میزان گرایش هم گرایی بین قومی را داشته اند. استفاده از شبکه های ماهواره ای قومی و تلویزیون های خارجی، بیشترین تاثیر منفی را بر هم گرایی اقوام داشته و پس از آن ، شبکه های ماهواره ای فارسیزبان در مسیر افزایش واگرایی، نقش ایفا کرده اند. شبکه های سراسری صداوسیما و مطبوعات ، نقش ایجابی در هم گرایی اقوام داشته اما نقش اینترنت معنادار نیست . استفاده از رسانه های اجتماعی وب محور بیش از شبکه هـای اجتمـاعی بـر بسـتر تلفـن همراه هوشمند، باعث افزایش هم گرایی اقوام ایرانی شده است .
خلاصه ماشینی:
"به این ترتیب و با توجه به موارد پیش گفته پیشنهادهای اجرایی و راهکارها و راهبردهای منـتج از نتایج این تحقیق عبارت است از: ـ تولید محصولات فرهنگی با محتوای روابط بین فرهنگی و بین قـومی، در راسـتای تقویـت ارتباطات بین فرهنگی و هم گرایی اقوام و همچنین کمک به تحکیم هویت ملی با برجسته نمـایی وجوه مشترک فرهنگی؛ ـ توجه به وجوه هویت قومی قومیت های مختلف در رسانه های دولتی، به خصوص رسانه های دیداری و شنیداری؛ ـ فرهنگ سازی و ایجاد بستری مناسب برای استفاده از رسانه های اجتمـاعی بـرای افـزایش ارتباطات بین فرهنگی؛ ـ زمینه سازی ساختاری و فرهنگی برای افزایش مبادلات فرهنگی بین اقوام از طریق آموزش عمومی به وسیله ابزارهای ارتباط جمعی (تصویری و غیر تصویری و چاپی) و قوانین تسهیل کننـده برای افزایش روابط خانوادگی بین قومی ازجمله ازدواج های بین قومی؛ ـ تقویت نهادهای آگاهیبخش ، به خصوص رسانه ها، برای کاهش تعصـبات خـاص گرایانـه و افزایش آگاهی و دانش عمومی مردم ؛ ـ لازم است برای بازتولید فرهنگ و فولکلور محلـی و بـومی در برنامـه هـای ملـی و محلـی رسانه های دیداری، شنیداری و رسانه های اجتماعی اهتمام بیشتری صورت پذیرد؛ ـ دربارة بازنمایی مؤلفه های فرهنگ بومی و محلی پنج قوم لر، بلوچ ، عـرب ، آذری و کـرد در برنامه های محلی لازم است تساهل و تعامل بیشتری از سوی متصدیان صورت گیرد؛ ـ آسیب شناسی رادیو و تلویزیون در حوزه بازنمایی هویت قومی و هویت ملی به منظـور ارائـه راهکارهایی برای تقویت هر دو؛ ـ تدوین سیاست رسانه ای و فرهنگی کثرت گرا و فراگیر برای پرداختن به مؤلفه هـای هویـت قومی در برنامه های خبر و غیرخبری و داستانی و مجموعه های تلویزیونی با در نظر گرفتن تمـام لایه های ایرانی، قومی، اسلامی و مدرن ؛ مخاطب محوری و پاسخ گویی به نیازهـا و خواسـت هـای ایرانیـان بـا در نظـر گـرفتن تنـوع گرایش های هویتی در جامعه ایرانی و لایه های گوناگون هویت ملی و قومی و ایجاد تعـادل بـین این دو؛ ـ اجتناب از انگاره سازی منفی از اقوام و خرده فرهنگ های ایرانی در رسانه های فراگیری مانند تلویزیون به ویژه در عام ترین برنامه های آن یعنی فیلم ها و مجموعه های تلویزیونی؛ ـ توجه به ویژگیها نمادهـای رفتـاری کهـن ایرانیـان نظیـر مهمـان نـوازی و جـوانمردی و همسازی خصلت های کهن و نوین اقوام ایرانی در محتواهای رسانه ای؛ ـ تأکید بر همبستگی و انسجام ملی با در نظر گرفتن و احترام به تنوع قومی، زبانی و مذهبی ایرانیان و ایجاد احساس مشترک در میان آن ها در دفاع از میهن ، دفاع از اسـتقلال و یکپـارچگی ملی، همدلی ملی، ترجیح منافع ملی و جمعی بر منافع گروهی، قومی و طایفـه ای در محتواهـای رسانه ای."