Skip to main content
فهرست مقالات

جهانی شدن رسانه های جمعی

نویسنده:

(7 صفحه - از 16 تا 22)

کلید واژه های ماشینی : رسانه‌ها، جهانی شدن رسانه‌ها، ارتباطات، اطلاعات، جهانی شدن، سیاسی، رسانه‌های جمعی، قدرت، فرهنگ، تکنولوژی

خلاصه ماشینی: "به همین علت پیش از هر چیز باید تحولات عینی آن را در سطح‌ مختلف فرد،دولت و نظام بین الملل مورد بررسی قرار دهیم و برای این بررسی آنچه بیش از هر چیز دیگر اهمیت دارد بررسی نقش ابزارهای متحول کننده مفاهیمی نظیر قدرت است. پرسش اصلی این مطلب این است که کدام عوامل سبب شده‌اند رسانه‌ها در تحول مفهوم‌ قدرت،نقش مهمی ایفا کنند و ارتباط این عوامل با یکدیگر چگونه است؟آیا این عوامل کیفی بوده‌اند یا کمی؟از طرف دیگر نقش جهانی شدن اقتصاد و سیاست در این فرایند چگونه است؟ برای پاسخ به این مفاهیم ابتدا مفهوم پیچیدگی و سرعت را مورد بررسی قرار می‌دهیم و سپس چهره جدید قدرت را که با جهانی شدن رسانه‌ها شکل گرفته است معرفی می‌کنیم. در جهانی شدن رسانه‌ها نیز اگر رهیافت خوش بینانه را بر گزینیم،می‌توانیم نتیجه بگیریم‌ که این فرایند به جریان آزاد اطلاعات،گسترش دموکراسی و نظم اجتماعی منجر خواهد شد و اگر از منظری بد بینانه به قضیه نگاه کنیم می‌توانیم آن را نوع جدیدی از امپریالیسم فرهنگی بدانیم که‌ از جایی خاص هدایت می‌شود. پس جهانی شدن رسانه‌های جمعی را می‌توان ناشی از تحولات تکنولوژی ارتباطات،جهانی‌ شدن سرمایه(اقتصاد)،جهانی شدن سیاست و پایان نظام دو قطبی دانست که تقریر کنندگان‌ author این فرایند نیز NGO ها و دولت-ملت‌ها هستند و خود جهانی شدن ارتباطات نیز نشات گرفته‌ از"عرضه بین المللی پول،تحولات بدیع در حمل و نقل و نشر اطلاعات در اشکال الکترونیکی و تصویری و اخیرا باز هم ترکیب سخت افزارهای ارتباطی داخلی-تلفی، VCR ها،رادیو،تلویزیون و کامپیوترهای شخصی‌"می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.