چکیده:
فرهنگ سازمانی را بایستی مقولهای پویا دانست که بر رفاه سازمانی اثر میگذارد، فرهنگی که پدیده مبهمی است و برای تصمیمگیری در باره آن تشخیص و تفکیک باورهای راهنمای بنیادی از باورهای روزمره، ضروری است. زیرا در سازمان باورهای راهنمای عالی زمینه ایجاد باورهای عملی و واقعی کار و زندگی را فراهم میآورند. یکی از وظایف مهم مدیران در سازمانها، شناسایی استعدادهای بالقوه کارکنان و فراهم نمودن زمینههای رشد و شکوفایی آنان است که زمینه ارتقای عملکرد را فراهم میکند. مسئله این بررسی بوده که موفقیت سازمان در گرو فرهنگ سازمانی است.ه بدین دلیل با توجه به اهمیت و ضرورت این بررسی که یکی از عوامل مؤثر در افزایش عملکرد فرهنگ سازمانی است، تعیین فرهنگ سازمانی برای ارتقاء عملکرد کارکنان زن و مرد با محوریت رضایت، همکاری و انگیزه کارکنان زن و مرد هدف اصلی این بررسی بوده است. در این راستا جامعه آماری این بررسی کارکنان زن و مرد سازمانهای خدماتی شهر تبریز بوده که با توجه به محدودیتهایی با انتخاب چهار نمونه از این سازمانها جهت جمعآوری اطلاعات، فرهنگهای سازمانی مختلف مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت مطابق نتایج به دست آمده اعمال فرهنگهای سازمانی به ترتیب اولویت به تفکیک برای هر سازمان بر اساس نوع فعالیت که میتواند به ارتقاء عملکرد کارکنان زن و مرد سازمان با محوریت رضایت، همکاری و انگیزه کارکنان زن و مرد تأثیرگذار باشد، مشخص شد.
خلاصه ماشینی:
"از طرفی نگرشهای افراد برای مدیریت سازمانی اهمیت زیادی دارد زیرا این نگرشها هستند که رفتار سازمانی را تحت تأثیر قرار میدهند، به ویژه نگرشهایی که به عملکرد و تعهد حرفهای سازمانی مربوط میشوند از سودمندترین موضوعات رشته رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی میباشند(فلاح نفری، 1376؛ شرمرهورن و سایر همکاران، 1378: 19)؛ سهم عملکرد به عنوان میزان احساس شخص و واکنش احساسی به فعالیت شرایط فیزیکی و اجتماعی سازمانی محل فعالیت است که سنجش و مقایسه آن در گروههای مختلف اجتماعی با مد نظر قرار دادن معیارهایی چون قوانین فعالیت، مدیریت سازمانی، وضعیت مادی، ماهیت شغل، کیفیت زندگی کاری، ارتباطات حرفهای سازمانی، پاداش فعالیت، احساس مسئولیت، ترقی در زندگی و بسترهای شغلی به دست میآید(شرمرهورن و دیگران، 1380: 48 و علامه، 1378: 117)؛ به هر حال مطالعات مختلف نشان میدهد که متغیرهای زیادی با عملکرد مرتبط است که اهم آنها عبارتند از (علوی، 1372: 89 و مورهد، 1377: 103): 1) عوامل اجتماعی سازمانی: برخی از عوامل اجتماعی سازمانی که منبع عملکرد هستند عبارتند از حقوق و دستمزد؛ ترفیعات، ضوابط اجتماعی سازمانی (جعفرنژاد، 1378: 148 و خلیل، 1386: 29).
& Quin, 2004; Carter, 2008: 299 ): 1) فرهنگ آکادمی: در این نوع فرهنگ، سازمان محیط باثباتی دارد و در آن کارکنان توانمند هستند و تمایل دارند درون سازمان بمانند، نحوه عملکرد آنها سبب ارتقاء سازمان میشود و میتوانند مهارتهای خود را توسعه داده و بهبود بخشند."