چکیده:
بررسی رابطه بین تیپ های شخصیتی A وB با نگرش به تغییر در مدیران ادارات تربیت بدنی دانشگاه های آزاد اسلامی کشور هدف اصلی تحقیق را تشکیل می دهد. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیّه مدیران ادارات تربیت بدنی دانشگاه های آزاد اسلامی کشور است (210N=). نمونه آماری این تحقیق بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند. از میان پرسشنامه های ارسالی 136 پرسشنامه عودت داده شد. برای سنجش تیپ شخصیتی از پرسشنامه اسپنسرا راتوس(1998) و برای سنجش نگرش به تغییر از پرسشنامه دونهام(1989)، استفاده شد. برای تعیین روایی، پرسشنامه های مذکور در اختیار تعدادی از استادان بخش تربیت بدنی و مدیریت و تعدادی از افراد صاحب نظر و متخصص قرار گرفت و نظرات آنان درباره تک تک سوالات اعمال گردید. پایایی درونی پرسشنامه ها در یک گروه نمونه، از طریق روش آماری آلفای کرونباخ(تیپ های شخصیتی76/0و پرسشنامه نگرش به تغییر 79/0) و پایایی زمانی از طریق آزمون مجدد(تیپ های شخصیتی86/0و پرسشنامه نگرش به تغییر 81/0) به دست آمد. نتایج تحقیق نشان داد که از حداکثر میانگین نمره 5 برای نگرش به تغییر، میانگین کل آزمودنی ها، 66/3 با انحراف استاندارد 59/0 بود. نتایج آزمون فرضیات نشان داد که بین تیپ های شخصیتی و نگرش به تغییر ارتباط معنی داری وجود دارد(08/5t= و 001/0P<).
خلاصه ماشینی:
"تا نشان دهد میزان گرایش به تغییر، در مدیران ادارات تربیت بدنی دانشگاه های آزاد اسلامی چقدر است؟ تیپ شخصیتی آنها چیست؟ چه ارتباطی بین تیپ های شخصیتی مدیران و نگرش آنها به تغییر وجود دارد؟ ابزار و روش با توجه به موضوع و اهداف تحقیق، روش انجام پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی می باشد و داده ها به صورت میدانی جمع آوری شده است.
نتیجه آزمون t جهت مقایسه نگرش به تغییر در مدیران ادرات تربیت بدنی گروه تعداد میانگین انحراف استاندارد df t P بعد شناختی تیپA 92 70/3 630/0 134 03/5 00/0 تیپB 44 14/3 556/0 بعد عاطفی تیپA 92 80/3 607/0 134 74/4 00/0 تیپB 44 25/3 672/0 بعد رفتاری تیپA 92 99/3 693/0 134 37/3 00/0 تیپB 44 57/3 632/0 نگرش به تغییر تیپA 92 83/3 542/0 134 08/5 00/0 تیپB 44 32/3 549/0 بحث و نتیجه گیری سطح تحصیلات از عوامل بسیار مهم در حرکت به سوی استفاده از منابع، شیوه های جدید و علمی فعالیت هر رشته کاری است اطلاعات توصیفی اولیه در مورد میزان تحصیلات آزمودنی ها نشان داد که در بین آزمودنی های 9/5% دارای مدرک تحصیلی دکتری، 6/42% دارای مدرک کارشناسی ارشد، 4/43% کارشناسی و مدرک تحصیلی 1/8% آزمودنی ها کاردانی بود.
اما فلاح (1389) در تحقیقی با عنوان مقایسه نگرش مدیران، اعضای هیأت علمی و دانشجویان نسبت به ابعاد مدیریت تغییر در مدیران گروه های تربیت بدنی دانشگاه های آزاد اسلامی به این نتیجه رسیده است که بین تحصیلات و نگرش آنها به تغییر رابطه معنی داری وجود دارد، همخوانی ندارد."