چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر هویت سازمانی و فرهنگ سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی بود. جامعه آماری کلیه " مدیران ، معاونان ، رئیسان و کارشناسان اداره کل آموزش پرورش استان تهران " در سال ١٣٩٣-١٣٩٤ به تعداد ٥٠٠ نفر بودند که بر اساس جدول مورگان و به صورت تصادفی طبقه ای ٢١٧ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد هویت سازمانی چنی، فرهنگ سازمانی رابینز و رفتار شهروندی سازمانی پودساکف استفاده شد. برای انجام آماره های توصیفی و فراوانی از نرم افزار SPSS و برای انجام تحلیل استنباطی از نرم افزار Smart PLS استفاده گردید. در پژوهش حاضر، ضریب اطمینان ٩٥ درصد در نظر گرفته شده است . یافته ها نشان داد که بین هویت سامانی و فرهنگ سازمانی در بروز رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بیشترین تاثیر را هویت سازمانی و فرهنگ سازمانی بر بعد وظیفه شناسی و کمترین تاثیر را بر بعد احترام در رفتار شهروندی سازمانی دارد. حصول مقدار ٠,٧٣٥ برای GOF، نشان دهنده این است که برازش کلی مدل پژوهش فوق، قابل قبول و در یک پیوستار از ضعیف ، متوسط تا قوی، در سمت قوی قرار گرفته است .
خلاصه ماشینی:
"مدل مفهومی حضور درفعالیتهای فوق برنامه رفتارهای مفید نحوه ی رفتارافراد با سازمان سرپرستان و مخاطبان سازمان وظیفه شناسی فضیلت نوعدوستی احترام جوانمردی شهروندی اعضای رفتارهای رفتار شهروندی سازمانی شکیبایی در خاصی را انجام برابر می دهند موقعیت ها هویت سازمانی فرهنگ سازمانی عضویت توجه به جزییات خلاقیت خطرپذیری وفاداری تاثیر نتایج توجه به اعضا توجه به ره آورد شباهت توجه به تیم پایداری جاه طلبی شکل شماره (١): مدل مفهومی پژوهش ابزار و روش پژوهش حاضر برمبنای هدف، تحقیق کاربردی است .
٣. پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی رابینز، شامل ٥٦ سؤال برای بررسی ٩ مؤلفۀ خلاقیت ، خطرپذیری ، توجه به ره آورد، توجه به اعضای سازمان ، سنجش تاثیر نتایج تصمیمات برکارکنان ، سنجش تیم ، سنجش جاه طلبی و سنجش پایداری، در طیف پنج گزینه ای لیکرت (کاملا موافقم ، موافقم ، بی نظرم ، مخالفم و کاملا مخالفم ) است که به ترتیب از ١ تا ٥ نمره گذری می شود یافته ها از مجموع ٢١٧ نمونه مورد بررسی ، ١٠٠ نفر (٤٦/١ درصد) زن و فقط ١١٧ نفر (٥٣/٩ درصد) مرد هستند.
١٩/٢ نوعدوستی /۵۹۸ /۸۳۵ رفتارشهروندی سازمانی خلاقیت ٧٥/ ٤١ خطرپذیری ٣٥/٧٤ جزییات١٦/١٠ فضیلت وظیفه شناسی ۳۱/۲۵۹ فرهنگ تیم ٥٥/٩٧ نتایح ٤٢/٦٦ ره آورد ٢١/٤١ /۶۷۵ ۳/۳۵۴ سازمانی احترام جاه طلبی ١٦/٣٣ پایداری ٩/٦٦ اعضا٢٥/٨١ ارزشیابی مدل پژوهش اجرای پرسشنامه در جامعه مورد نظر تهیه پرسشنامه شکل شماره (٤): مدل اصلی پژوهش / شکل شماره (٥): تاثیر هویت سازمانی و فرهنگ سازمانی بر هریک از مولفه های رفتارشهروندی سازمانی در مدل نهایی پژوهش سؤال چهارم : درجه تناسب مدل رفتار شهروندی سازمانی چگونه است ؟ برای بررسی تناسب مدل ساختاری از معیار GOF استفاده شده است ."