چکیده:
پژوهش حاضر باهدف «ارائه مدل مطلوب برای معیارهای انتخاب اعضای هیأتعلمی در دانشگاههای ایران» اجرا شده است. در این پژوهش از دو رویکرد کیفی و کمی و در سه مرحله متوالی بهصورت تلفیقی استفاده گردید. از بعد هدف یک پژوهش اکتشافی به شیوه استقرایی، از بعد زمان، مقطعی و از بعد مخاطب استفاده از پژوهش، توسعهای محسوب میشود. در این پژوهش برای گردآوری دادهها از روش غیرتعاملی و پیمایشی استفاده شده است که در روش غیرتعاملی از شیوههای کتابخانهای و تحلیل محتوا و در روش پیمایشی از سه نوع پرسشنامه (پرسشنامه باز، پرسشنامه نیمهباز و پرسشنامه بسته) بهعنوان ابزار گردآوری دادهها، بهره گرفته شده است. جامعه آماری پژوهش اعضای هیأتعلمی دانشگاههای ایران (به استثنای دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی) بودهاند. برای انجام تحلیل محتوا، انتخاب متون بر مبنای نمونه برداری تئوریک که در استراتژی تئوری داده بنیاد معمول می باشد، صورت گرفته است. تعداد 21 نفر از خبرگان به روش گلوله برفی در مصاحبه نیمه ساختارمند مشارکت داشتند و حجم نمونه آماری در مرحله تحلیل عاملی تأییدی 360 نفر و تعداد خبرگان مشارکتکننده برای تکمیل پرسشنامه ANP، 20 نفر بودند. در بخش اول، دادههای کیفی در فرایند اجرای نظریه داده بنیادی تحلیل شد و منجر به طراحی مدل اولیه پژوهش گردید. سپس با رویکرد کمی، بااستفاده ازتحلیل عاملی تأییدی به کمک نرمافزار SPSS، نسبت به اعتبارسنجی مدل مفهومی و تعیین معیارهای نهایی برای انتخاب اعضای هیأتعلمی اقدام شد. در ادامه با استفاده از فرایند تحلیل شبکهای خوشهای، با استفاده از نرمافزار Super decision، اهمیت هریک از ابعاد، ملاکها و شاخصهای مدل تعیین گردید؛بعنوان الگوی نهایی پژوهش ارائه شد؛که الگوی ارائه شده میتواند در دانشگاههای ایران برای انتخاب اعضای هیأتعلمی ونیز برای آسیبشناسی آن،مورداستفاده قرارگیرد.