چکیده:
جامعه فعلی ایران به دلیل تغییرات و تحولات اجتماعی و مسایل خاص دوران گذار از بعد ارزش های فرهنگی و اجتماعی درگیر چالش می باشد. یکی از مولفه های مهم این تغییر و تحولات دوران گذار، بحث هویت اجتماعی است. در این پژوهش سعی شده است هویت اجتماعی در بستر تغییراتی که در نگرش و ارزش های افراد ایجاد می شود مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. برای این منظور از روش پیمایشی استفاده شده و مورد مطالعه دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران هستند که به روش نمونهگیری طبقهای تعداد 254 نفر انتخاب شدهاند. در این پژوهش ارتباط و تاثیر متغیرهای پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی، تحصیلات والدین، آگاهی اجتماعی از حقوق و وظایف، میزان دینداری و نگرش به اشتغال با هویت اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. در تجزیه و تحلیل دادهها از روش همبستگی و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است که نتایج حاصل از طریق ضریب تعیین 563/0= R2 نشان میدهد که متغیرهای مزبور توانستهاند تقریبا 56 درصد واریانس متغیر وابسته هویت اجتماعی را تبیین کنند.
The Iran’s recent society due to social changes and its particular problems of transitional period has been challenges in various ways especially in the dimension of socio – cultural values. One of the important objects of this change in the transitional period is social identity debates. In this study attempt has been made to analyses the social identity through modern and traditional concepts، with the view of changes which occur in the attitude and social values of the people. This study performed by using survey method، Research universe consists of all girls’ students of shahid Chamran University، and 254 cases were selected through random sampling method. The statistical analysis of data is based on، correlation and multi variable regression، in this research impact of socio – economic status، educational level of parents، social awareness about rights and duties، religions practice and occupational perspective are studied with social identity. Result indicated that، the above mentioned in depended variables could explain 56% of the variations of the dependent variable (social identity).