Skip to main content
فهرست مقالات

دگرگونی رسانه های جمعی جامعه اطلاعاتی

نویسنده:

(8 صفحه - از 15 تا 22)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات ،جامعه اطلاعاتی ،رسانه‌ای ،ارتباطات ،تکنولوژی اطلاعات ،جامعه ،تکنولوژی ،سازمان ،کارکرد ،دگرگونی رسانه‌های جمعی ،فرهنگ ،ساختار ،اجتماعی ،اقتصاد اطلاعات ،اطلاعات و ارتباطات ،ساختار جامعه در عصر اطلاعات ،توزیع اطلاعات ،اقتصاد ،سیستم‌ها ،تولید ،نهاد ،اطلاعات سازمان دهندهء اطلاعات ،رسانه‌های جمعی جامعه ،دگرگونی ساختاری و کارکردی ،دگرگونی سازمان جوامع سیستم‌ها ،چهارچوب دگرگونی سازمان جوامع ،تولید اطلاعات ،نقش تکنولوژی اطلاعات ،دگرگونی فرهنگ و تکنولوژی ،سازمانهای رسانه‌ای با نهادهای جامعه

خلاصه ماشینی:

"لذا،نگارنده در این بخش زمینه‌های زیر را بررسی‌ کرده است: -بازنگری در کارکرد و ساختار جامعه در عصر اطلاعات‌ (با تأکید بر جامعه شناسی تغییرات و دیدگاههای مختلف) -دگرگونی فنی و سازمانی-ساختاری رسانه‌ (با تأکید بر مقتضیات و ضرورت‌ها) در واقع فرهنگ‌ بیان‌کننده کلیه معارف، اطلاعات و اندوخته‌های‌ ذهنی و دستاوردهای‌ معنوی بشری می‌باشد که با تکنولوژی-به ویژه‌ تکنولوژی اطلاعات-که‌ جنبه‌هایی از دستاورد مادی انسان است، تأثیر گذاری متقابلی را به‌ همراه دارد. بر این اساس در صورتی که دگرگونی فرهنگ و تکنولوژی را به عنوان یک‌ واقعیت غیر قابل انکار در زندگی بشر بپذیریم و آن را در یکی از الگوهای تکاملی، چرخه‌ای،توازنی یا تعارضی مورد توجه داشته باشیم،نباید ابعاد و عوامل دگرگونی‌ در ساختار جامعه یا سازمان اجتماعی را محدود به تکنولوژی رسانه ارتباطی بدانیم و باید به جنبه‌های دیگر:ایدئولوژیک،جمعیتی،جغرافیایی،سیاسی،اقتصادی و.... با توجه به آنکه هر دگرگونی ساختاری و کارکردی،می‌تواند با نشانه‌ها و پیامدهای مثبت و منفی باشد،نگرشهای مثبت و منفی درباره جامعه‌ اطلاعاتی به شرح زیر طبقه‌بندی می‌شود: نگرشهای مثبت: 1-نزدیکی ملتها به یکدیگر و رسیدن به تفاهم متقابل و صلح و امکان‌ دسترسی مؤثر و مناسب به اطلاعات درنیل به استعدادهای خود و توسعه اقتصادی و اجتماعی. این وضعیت بر اساس نقش محوری(مرکزی) سازمان رسانه و ارتباط آن با نهادهای اجتماعی از نظر نگارنده به صورت مدل زیر قابل ارائه است: به عبارت دیگر،سیستم داخلی سازمان رسانهء ارتباطی علاوه بر آنکه نحوه‌ ارتباط بین اجزای درونی را مشخص می‌کند،یک مراوده فعال را با محیط پیرامون‌ برقرار می‌نماید،لذا محیط پیرامون سازمان رسانه که تشکیل‌دهندهء تمامیت جامعه‌ اطلاعات است،در تعامل با رسانه‌ها(سازمان‌های محوری)قرار می‌گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.