خلاصه ماشینی:
"آن نکته این است که در همان روزگار،مجله فردوسی،یک دو صفحه هم به نام«کارگاه شعر» داشت و در آن کارگاه شعر،معمولا هر هفتهای از پنجاه شصت تا شاعر،یکی دو سه سطر با امضا چاپ میکرد و شعرهای آنگونه!عدهای از شاعران نوپرداز چون دیده بودند که این شعر نو جایگاه مردمی ندارد،تمهیدی اندیشیده بودند،این که شعر را ببرند میان مردم،مردم واقعی کجا هستند؟آن کسانی که در قهوه خانهها هستند،رفتند در قهوه خانهها و شعر برای مردم خواندند،حالا این که آیا مشتریهای قهوه خانهها زیادتر شدند یا پراکندند،یا قهوهچی آنها تار و مار کرد و راه نداد، ما به آن کاری نداریم،اما در یک سفری که خدمت آقای گرمارودی بودیم و روز جمعهای بود و در نماز جمعهای شرکت کردیم،روز گرمی بود،شاید در یکی از شهرهای خوزستان بود و در مصلی، جمعیت زیادی آمده بودند.
کیهان فرهنگی:جناب گرمارودی بین سالهای 1329 تا 1332 در ایران و بویژه در قم، وقایع مهمی اتفاق افتاد،مثلا بازگرداندن جنازه رضاخان از مصر و عبور آن از قم، شورش مردم قم در سال 31 و ماجرای کنگره صلح وین و ماجرای برقعی، مبارزات فدائیان اسلام و بعد هم کودتای 28 مرداد سال 32 و چندین واقعه دیگر، شما البته در آن سالها نوجوان بودید، آیا چیزی از این وقایع به خاطرتان میآید؟ دکتر گرمارودی:همان طور که فرمودید من آن زمان خیلی کوچک بودم ده یازده سال داشتم،اما صحنهای که یادم هست از شورش مردم قم علیه تودهایها و برقعی است.
اصولا شعر امروز تاجیکستان با توجه به انقطاع فرهنگی طولانی بین ما و آنها در مقایسه با شعر افغانستان،چه نسبتی با ما دارد و در چه جایگاهی است؟ دکتر گرمارودی:برای پاسخ به این سؤال باید یک پیشینهای در اینجا عرض کنم،تاجیکها بعد از یک انقطاع طولانی،بیشترین ارتباط فرهنگی که قبل از انقلاب با ما داشتند،از غیر شاعران،با سعید نفیسی،و از شاعران با نادر نادرپور و سیاوش کسرایی بود."