Skip to main content
فهرست مقالات

طراحی الگوهای مناسب جهت هدایت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (24 صفحه - از 99 تا 122)

کلید واژه های ماشینی : دانش‌آموزان ،جهت هدایت تحصیلی دانش‌آموزان دوره ،متوسطه ،دانش‌آموزان دوره متوسطه ،فیزیک ،هدایت تحصیلی ،عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان رشته علوم ،علوم تجربی ،تحصیلی دانش‌آموزان ،رگرسیون ،پیشرفت تحصیلی ،میانگین نمرات دانش‌آموزان علوم تجربی ،پیش‌بین معدل دیپلم رشته علوم ،الگوی پیش‌بین معدل دیپلم رشته ،پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دوره ،متغیر ،عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان رشته ریاضی ،عملکرد تحصیلی ،طراحی الگوهای مناسب جهت هدایت ،شاخص ،معدل ،معدل دیپلم رشته علوم انسانی ،هدایت تحصیلی در مدارس ،رشته علوم تجربی ،متغیرهای پیش‌بین ،پیش‌بینی عملکرد دانش‌آموزان دوره ابتدایی ،پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان نظام ،پایان دوره متوسطه پیش‌بینی ،رشته ریاضی ،رشته علوم انسانی

مقاله حاضر به موضوع راهنمایی و هدایت تحصیلی در مدارس ایران پرداخته است . در فرایند کنونی هدایت تحصیلی در مدارس متوسطه نظام جدید از ملاکها و شاخصهایی استفاده می گردد که در مورد مفید بودن بعضی از آنها تردیدی جدی وجود دارد . در این مقاله ضمن نقد شاخص ها و ملاک های کنونی سعی شده است تا با استفاده از عملکرد تحصیلی قبلی دانش آموزان ، پیشرفت آنان در پایان دوره متوسطه پیش بینی گردد . برای این منظور پرونده 1063 نفر از فارغ التحصیلان نظام جدید و شهرستان نایین بررسی شده و داده های مربوط به متغییر های پیش بین و ملاک گرداوری شده ، و سپس با استفاده از رگرسیون چندگانه الگوی مناسب برای هدایت تحصیلی در مدارس متوسطه طراحی گردیده است . نتایج تحقیق بعدی دانش آموزان دوره متوسطه را تبیین نماید و لذا می تواند به عنوان ابزار مفید و نیرومندی برای هدایت تحصیلی دانش آموزان توسط مشاوران مورد استفاده قرار گیرد .

خلاصه ماشینی:

"براساس نتایج‌ این مرحله الگوی A رشته ریاضی-فیزیک برای پیش‌بینی معدل دیپلم به شرح زیر است: فیزیک(1)123/0+شیمی(1)129/0+عربی(1)109/0+110/1- Y +دانش اجتماعی 106/0+ریاضی(1)148/0+ادبیات فارسی(1)114/0+ علوم تجربی اول راهنمایی 04134/0+معدل پنجم ابتدایی 053/0+حرفه‌وفن‌ سوم راهنمایی 0788/0 در مرحله بعد متغیرهای ادبیات(1)،زبان فارسی(1)،عربی(1)و دانش‌ اجتماعی(1)که ارتباط کمتری با رشته ریاضی-فیزیک دارند،حذف شده و داده‌های‌ مربوط به 14 متغیر باقیمانده(یک ملاک و 13 پیش‌بین)مجددا با رگرسیون چندگانه‌ مورد آزمون قرار گرفت که نتیجه آن در جدول 2 آمده است. الگوی B رشته علوم تجربی برای پیش‌بینی معدل کل دانش‌آموزان در این‌ رشته به شرح زیر است: فیزیک(1)148/0+زبان خارجی(1)185/0+شیمی(1)182/0+- Y 842/1 معدل پنجم ابتدایی 129/0+حرفه‌وفن سوم راهنمایی 0105/0+ریاضی(1) 131/0+یافته‌های مربوط به علوم انسانی به منظور پاسخ به سوال سوم تحقیق مبنی بر ارائه الگوی مناسب برای پیش‌بینی‌ عملکرد دانش‌آموزان در رشته علوم انسانی با استفاده از رگرسیون چندگانه با رویکرد گام‌به‌گام،داده‌های مربوط به 24 متغیر(یک ملاک و 23 پیش‌بین)مورد آزمون قرار گرفت که 11 متغیر پیش‌بین معنی‌دار شده و بقیه حذف گردید و ضریب همبستگی‌ چندگانه 901/0 و ضریب تعیین 812 182/0 بدست آمد. خلاص مدل رشته علوم انسانی‌"ب‌" (به تصویر صفحه مراجعه شود) بنابراین الگوی پیش‌بین معدل دیپلم رشته علوم انسانی‌"ب‌"با استفاده از ضرایب‌ غیر استاندارد به صورت: +زبان انگلیسی(1)0108/0+زبان فارسی(1)140/0+دانش اجتماعی 106/0+- Y 117/4 +بینش اسلامی(1)06077/0+عربی(1)06941/0+علوم اجتماعی سوم راهنمایی 04796/0 ادبیات فارسی(1)07666/0+جغرافی سوم راهنمایی 06422/0+عربی اول راهنمایی 05508/0+ با توجه به ماهیت دروس معنی‌دارشده در ارائه الگوهای مناسب برای سه رشته‌ مختلف تحصیلی(بخصوص الگوهای A )و به منظور شناخت نسبی از وضعیت‌ تحصیلی دانش‌آموزان هریک از رشته‌ها به مقایسه معدل پنجم ابتدایی و معدل دیپلم‌ و نیز عملکرد آنها در دروس مشترکی که قبل از انتخاب رشته گذرانده‌اند،پرداخته‌ شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.