چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک های هویت و تعهد هویت با کیفیت دوستی در دانش آموزان سال سوم دبیرستان شهر تهران است . به این منظور 400 دانش آموز به صورت تصادفی از مناطق نوزده گانه آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شدند. برای بررسی متغییر های پژوهش ، از سه پرسشنامه سبکهای هویت ، کیفیت دوستی و تقابل دوستی استفاده شد . نتایج نشان داد که سبک هویت اطلاعاتی توانایی پیش بینی معنادار سه مولفه کیفیت دوستی ( صمیمیت و افشای خود ، وفاداری و اعتماد ، و تقابل ) را دارد . حال آنکه سبک هویت هنجاری و سبک هویت مغشوش /اجتنابی فاقد قدرت پیش بینی مولفه های کیفیت دوستی هستند .
خلاصه ماشینی:
"تقابل دوستی،به عنوان یکی از جنبههای دوستی در کنار عوامل دیگر (صمیمیت و افشای خود،مجاورت،وفاداری،و اعتماد)در تحلیلها وارد گردیدیافتهها به منظور بررسی رابطه بین سبکهای هویت و تعهد هویت با ملفههای کیفیت دوستی و تحلیل استنباطی دادهها،شاخصهای توصیفی متغیرهای پژوهش ارایه می گردد.
تقابل دوستی،به عنوان یکی از جنبههای کیفیت دوستی در کنار عوامل دیگر(صمیمیت و افشای خود،مجاورت،وفاداری،و اعتماد)در تحلیلها وارد گردیدیافتهها به منظور بررسی رابطه بین سبکهای هویت و تعهد هویت با ملفهههای کیفیت دوستی و تحلیل استنباطی دادهها،شاخصهای متغیرهای پژوهش ارایه می گردد.
شاخصهای توصیفی متغیرهای پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به جدول 1 میانگین پاسخها در سبک اطلاعاتی هویت(17/4- M ) نسبت به دو سبک هویت دیگر به صورت قابل توجهی بالاتر است که حاکی از گرایش نمونه مورد بررسی به استفاده از این سبک است.
شاخصهای توصیفی متغیرهای پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به جدول 1 میانگین پاسخها در سبک اطلاعاتی هویت(17/4- M ) نسبت به دو سبک هویت دیگر به صورت قابل توجهی بالاتر است که حاکی از گرایش نمونه مورد بررسی به استفاده از این سبک است.
برای بررسی نتایج استنباطی دادهها ضمن تحلیلهای رگرسیون جداگانه،مؤلفههای کیفیت دوستی(صمیمیت و افشای خود،مجاورت،وفاداری و اعتماد،و تقابل) برحسب متغیرهای سبک هویت(سبک هویت اطلاعاتی،هویت هنجاری و سبک هویت مغشوش/اجتنابی)و متغیر تعهد هویت مورد بررسی قرار گرفت.
برای بررسی نتایج استنباطی دادهها ضمن تحلیلهای رگرسیون جداگانه،مؤلفههای کیفیت دوستی(صمیمیت و افشای خود،مجاورت،وفاداری و اعتماد،و تقابل) برحسب متغیرهای سبک هویت(سبک هویت اطلاعاتی،هویت هنجاری و سبک هویت مغشوش/اجتنابی)و متغیر تعهد هویت مورد بررسی قرار گرفت."