Skip to main content
فهرست مقالات

مکتب تربیتی حافظ

نویسنده:

علمی-پژوهشی (12 صفحه - از 129 تا 140)

کلید واژه های ماشینی : حافظ ،غزل ،مکتب تربیتی حافظ ،تربیتی ،شرح غزل‌های حافظ ،دینی ،مبانی دینی مکتب تربیتی ،مقاله مبانی دینی مکتب ،عشق ،خدا ،انسان ،قرآن ،مبانی ،مدرسه ،اشعار حافظ تاکید ،علم ،گر ،مبانی فلسفی ،خداوند ،تعلیم و تربیت ،کلام ،حافظ قرآن ،کلام حافظ استعاره‌ای از کلام ،قیل ،مکتب تربیتی نگاه ،مقاله به آموزه‌های حافظ ،قطعات حافظ ،مقاله هم‌چنین مبانی علمی ،استناد به اشعار حافظ ،انسان بیگانه با مخلوقات خداوند

در این مقاله به آموزه های حافظ همچون یک مکتب تربیتی نگاه شده و مبانی فلسفی ، دینی ، تربیتی و علمی آن مورد بررسی قرار گرفته است . در مقاله با استناد به اشعار حافظ تاکید شده است که حافظ پرورش را مقدم بر آموزش می داند و به جای مدرسه و قیل و قال درس ، در پی انسان سازی است . حافظ از نظر معرفت شناسی نگرش شهودی دارد و از نظر هستی شناسی معتقد به تقدیر الهی است . او از نظر انسان شناسی انسان را موجودی تکامل جو ، مسئول و مسلط بر نفس میداند و از نظر ارزش شناسی معتقد است انسان باید با طبیعت و آفریده های خداوند هماهنگ باشد و انسان بیگانه با مخلوقات خداوند نمی تواند راز خلقت را درک کند . مقاله مبانی دینی مکتب تربیتی حافظ را نیز کاویده و معتقد است حافظ به جای تاکید بر آداب دینی بر تجربه دینی تاکید دارد و رابطه عاشقانه را بستر تجربه دینی می داند . در مقاله همچنین مبانی علمی آموزه ها ی حفظ درباره نقش دین در سلامتی و تعادل روانی و معنا بخشی به حیات فرد مورد بحث قرار گرفته است . در مقاله تاکید شده است که جهانبینی حافظ برگرفته از قرآن ، حدیث و محصول ممارست او با قرآن و ریاضت و عرض نیازمندی وی در درگاه ذات احدیت است . کلام حافظ استعاره ای از کلام الهی و پیامبران و ائمه اطهار و بزرگان دین است .

خلاصه ماشینی:

"سورهء دهر آیه 22 حافظ خود مراتب دست یافته خویش را حاصل راز و نیازهای شبانه خویش و ممارست با قرآن و شاگردی و ریاضت و عرض نیازمندی در درگاه ذات احدیت که‌ غنی با لذات است می‌داند:مرو به خواب که حافظ به بارگاه قبول‌ ز ورد نیم شب و درس صبحگاه رسید1 حافظ در کنج فقر و خلوت شب‌های تار تا بود وردت دعا و درس قران غم مخور2 سال‌ها دفتر ما در گرو صهبا بود رونق میکده از درس و دعای ما بود3 نیکی پیر مغان بین که چو ما بد مستان‌ هر چه کردیم به چشم کرمش زیبا بود4 دفتر دانش ما جمله بشویید به می‌ که فلک دیدم و در قصد دل دانا بود5 حافظ جناب پیر مغان مأمن وفاست‌ درس حدیث عشق بر او خوان وزو شنو6 بی‌جا نیست که بزرگانی چون ملا هادی سبزواری،ملا احمد نراقی و علامه‌ طباطبایی بر تلمذ در مکتب حافظ و بهره‌گیری از معارف او برای طی مراتب قرب‌ ربوبی و چشیدن طعم نفحات قدسی و تخلق به اخلاق اولیاء و پویندگان راه معشوق‌ تأکید داشتند و کلام او را استعاره‌ای از کلام الهی و پیامبران و ائمه اطهار و بزرگان دین‌ می‌دانستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.