Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه باورهای معرفت شناختی و انگیزشی دانش آموزان تیزهوش درباره فرآیند یادگیری و دانش ریاضی

نویسنده: ؛ ؛ ؛

بهار 1386 - شماره 74 علمی-پژوهشی (20 صفحه - از 1 تا 20)

کلید واژه های ماشینی : رابطه باور معرفت‌شناختی و انگیزشی ،یادگیری ،ریاضی ،تیزهوش ،دانش ،باور معرفت‌شناختی ،فرآیند یادگیری و دانش ریاضی ،دانش‌آموز ،دانش‌آموز تیزهوش ،باور انگیزشی ،فرآیند یادگیری ،دانش ریاضی ،مطالعه رابطه باور معرفت‌شناختی ،دانش ریاضی و فرآیند یادگیری ،دانش‌آموز تیزهوش در یادگیری ریاضی ،اضطراب امتحان ،بعد باور معرفت‌شناختی ،عملکرد ،باور معرفت‌شناختی و انگیزش ،یادگیری ریاضی ،پژوهش ،باور معرفت‌شناختی و باور انگیزشی ،ارزش تکلیف ،رابطه ،باور قطعیت دانش ،باور کنترل یادگیری ،فراگیر ،قطعیت دانش ،باور انگیزشی دانش‌آموز تیزهوش ،مدل باور معرفت‌شناختی شومر

هدف از این پژوهش، مطالعه رابطه باورهای معرفت شناختی و انگیزشی دانش آموزان تیزهوش درباره دانش ریاضی و فرآیند یادگیری آن بود. بدین منظور از میان دانش آموزان دختر و پسر سال اول دبیرستان، بر اساس نمرات حاصل از گونه هنجاریابی شده "آزمون هوشی اوتیس"، 334 دانش آموز تیزهوش (با هوشبهر 120 و بالاتر) انتخاب شدند و در پژوهش حاضر شرکت نمودند. باورهای معرفت شناختی و انگیزشی دانش آموزان گروه نمونه، از طریق "پرسشنامه باورهای معرفت شناختی" و "مقیاس باورهای انگیزشی درباره ریاضی" مورد سنجش قرار گرفت. تحلیل عاملی نشان داد که باورهای معرفت شناختی، چهار بعد یادگیری سریع، منبع دانش، توانائی ثابت و قطعیت دانش را در برمی گیرد و ضرائب آلفای کرونباخ برای این ابعاد بین 61/0 تا 74/0 متغیر است. مؤلفه های انگیزشی حاصل از تحلیل عاملی، مشتمل بر خود کفایتی، ارزش تکلیف، اضطراب امتحان، باورهای کنترل یادگیری، جهت گیری های هدف تسلط، عملکرد ـ گرایشی و عملکرد ـ اجتنابی بود که ضرائب آلفای کرونباخ از 53/0 تا 83/0 را نشان می داد. نتایج تحلیل های رگرسیون، حاکی از آن بود که در میان تیزهوشان، ابعاد باورهای معرفت شناختی، متغیرهای انگیزشی را پیش بینی می کند و الگوی این روابط در تمامی موارد یکسان نیست. در حالی که باورهای یادگیری سریع، منبع دانش و توانائی ثابت تأثیر منفی بر انگیزش دانش آموزان تیزهوش در یادگیری ریاضی داشتند، باور قطعیت دانش از چنین الگوئی تبعیت نمی نمود. این یافته ها با توجه به نتایج مطالعات پیشین و مدل های نظری موجود در این زمینه مورد تفسیر قرار گرفت و بر کاربردهای آن در مشاوره تحصیلی و آموزش ریاضی به تیزهوشان تأکید شد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.