Skip to main content
فهرست مقالات

معرفت شناسی تکوینی پیاژه

نویسنده:

(6 صفحه - از 35 تا 40)

کلید واژه های ماشینی : پیاژه ،معرفت‌شناسی تکوینی پیاژه ،معرفت‌شناسی تکوینی ،دانش ،کانت ،نظریه پیاژه ،ساخت‌های ،تناظر ،نظریه ،معرفت‌شناختی ،پیاژه دیدگاههای معرفت‌شناختی ،تعادل ،روان‌شناسی ،ذهن ،واقعیت ،نظریه معرفت‌شناختی پیاژه ،ارگانیسم ،علمی ،Piaget ،پیاژه معرفت‌شناسی تکوینی ،دیدگاه ،سازگاری ،تناظر میان ساخت‌های شناختی ،کارکرد ،دیدگاه معرفت‌شناسی تکوینی ،جایگاه معرفت‌شناسی تکوینی ،منطق زیست‌شناختی معرفت‌شناس تکوینی ،بازگشت‌پذیری ،میان دیدگاههای معرفت‌شناختی ،مسئله تناظر ساخت‌ها با واقعیت

خلاصه ماشینی:

"اگر به ادامه نقل قول مذکور توجه کنیم،این نکته آشکار می‌شود: "چگونه دانش افزایش می‌یابد؟طی کدام فرایند،یک علم از مرحله‌ دانشی خاص که بعدا ناکافی لحاظ می‌شود به مرحله دانش خاص‌ دیگری دست می‌یابد که بعدا توسط آگاهی مشترک خبرگان این رشته، برتر لحاظ می‌شود؟" Piaget 1971) ص 27-26) در اینجا پیاژه به دو مطلب اشاره می‌کند،یکی پدیدآیی دانش و دیگری اعتبار آن‌که به ترتیب،با اصطلاح‌"افزایش‌"یافتن و"ناکافی‌" insufficient یا"برتر" super بودن دانش از آنها یاد کرده است. Piaget 1971) ص 7)پیاژه در توضیح این‌ مطلب بیان می‌دارد که هرچند اعتبار دانش در حد صوری،وابسته به‌ منطق است،اما محدود به آن نیست،بلکه مسئله معرفت‌شناسی این است که دانش‌ چگونگی به واقعیت نایل می‌شود(ص‌8)؟به عبارت دیگر،مسئله اعتبار دانش نیز اساسا از طریق معرفت‌شناسی علمی معین می‌شود. 3. واقعیت خارج از ذهن "اشیاء مطمئنا وجود دارند و ملازم با ساخت‌هایی هستند که آنها هم مستقل از ما جود دارند" Piaget 1972) ,ص 90) هرچند پیاژه به مسائل هستی‌شناختی و اینکه واقعیت چیست‌ چندان علاقه‌ای نشان نمی‌دهد،اما از جمله مفروضات مورد قبول وی‌ این است که واقعیت خارج از ذهن را می‌پذیرد و حتی ساختمندی آن را نیز مورد پذیرش قرار می‌دهد. ازاین‌رو پیاژه عمل را نقطه عزیمت دانش می‌شناسد و این را به منزله معادله اساسی معرفت‌شناسی تکوینی می‌داند که‌"دانستن‌ یعنی تبدیل کردن،"تبدیل کردن اشیاء به چیزی که بتواند توسط ساخت‌های ما به کار گرفته می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.