چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل نظری مشاوره تحصیلی بر اساس عوامل موثر بر موفقیت تحصیلی داتش آموزان سال اول دبیرستان شهرکرد بود. موفقیت تحصیلی شامل دو بعد عینی و ذهنی است. نمونه گیری به صورت خوشهای چند مرحلهای انجام شد. این پژوهش در دو مرحله انجام شد و شامل دو نمونه بود. هدف از مرحله اول شناخت مهمترین عوامل پیشبین موفقیت تحصیلی بود. تعداد نمونه در این مرحله 437 نفر بود. هدف از مرحله دوم پژوهش تدوین مدل مشاوره تحصیلی بر اساس عوامل بدست آمده بود. تعداد نمونه مرحله دوم 203 نفر بود. در مرحله اول، 14 پرسشنامه اجرا شد که 28 متغیر آشکار را اندازهگیری میکرد. نتایج یافته ها در این مرحله با استفاده از تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که مهمترین عوامل پیشبین بعد عینی، عبارتند از: مهارت های تحصیلی، خودپنداره تحصیلی، هوش، رغبت، انگیزه پیشرفت و اهمالکاری تحصیلی که جمعا 55 درصد از واریانس بعد عینی را تبیین میکردند. مهمترین عوامل پیشبین بعد ذهنی نیز، عبارت بودند از: خودپنداره تحصیلی، مهارت های تحصیلی، اشتیاق تحصیلی، شیوه فرزندپروری، شخصیت و انطباق پذیری مسیر شغلی که جمعا 45 درصد از واریانس بعد ذهنی را تبیین میکردند. بر اساس این یافته ها، در مرحله دوم پژوهش با استفاده از تحلیل مسیر، مدلهای جداگانهای بر اساس دو بعد موفقیت تحصیلی فرض شد که در آن روابط بین این متغیرها مشخص شده و آزمون شد.
The purpose of the present study was to develop a theoretical model of academic counseling based on the effective factors on academic success for first-year high school students which had two objective and subjective dimensions. The samples were chosen by Multi-stage cluster sampling. The study was conducted with two sample groups in two phases. The purpose of the first phase was to identify the most important predictors of academic success that the sample was 437 students. The purpose of the second phase was to develop a model of academic counseling based on the obtained factors. This sample consisted of 203 students. The data was collected by 14 questionnaires which measured 28 obvious variables. The results of this step analyzed by stepwise regression showed that the most important predictive factors for the objective dimension are academic skills, academic self-concept, intelligence, interest, achievement motivation and academic procrastination that Overall, explained 55% of objective dimension variance. Also, the most important predictors of the subjective dimension are academic self-concept, academic skills, academic engagement, perceptions of Parenting Styles, personality and career adaptability, that explained 45% of subjective dimension variance. According to these findings, in the second phase a separate model based on two dimensions of academic success was presumed using path analysis, in which the relations between variables were specified and tested.
خلاصه ماشینی:
واژه های کلیدی: Abstract مدل نظری، مشاوره تحصیلی، موفقیت تحصیلی The purpose of the present study was to develop a theoretical model of academic counseling based on the effective factors on academic success for first-year high school students which had two objective and subjective dimensions.
بر این اساس روانشناسی مدرسه عبارتست از ارزیابی، شناخت و درمان مشکلات روانشناختی، اجتماعی، فردی، هیجانی و آموزشی دانش آموزان (فاگان و ویسی، 2007) روانشناسی تربیتی با تحقیق در مورد فرایند یادگیری و رشد انسان و همچنین موثرترین روشهای تدریس به تسهیل فرایند آموزش- یادگیری کمک میکند(کریمی، 1380)؛ مشاورة مدرسه بنا به تعریف، یاری رساندن به همه دانش آموزان برای بهبود و رشد در حوزههای فردی، اجتماعی و طرحریزی مسیر شغلی است(آسکا 8 ، 2008) و راهنمائی تحصیلی نیز عبارتست از فرایندی که به دانش آموزان/دانشجویان کمک میکند تا از طریق رابطه و همراهی با اعضای تیم راهنمائی مدرسه/ دانشگاه، موفقیت حرفهای، بین فردی و تحصیلی 9 خود را رشد و توسعه دهند(گوردن، 2006).
برای دستیابی به این هدف، در مرحله اول پژوهش به بررسی و شناخت مهمترین متغیرهای موثر بر موفقیت تحصیلی بر اساس پیشینه پژوهشی و همچنین در چارچوب سه دسته از نظریه های مشاوره مسیر شغلی اقدام شد.
نتایج تجزیه و تحلیل دادههای سوال اول نشان داد که 55 درصد از واریانس بعد عینی موفقیت تحصیلی به ترتیب توسط متغیرهای مهارت های تحصیلی، خودپنداره تحصیلی، هوش، رغبت جستجوگری، انگیزه پیشرفت و اهمالکاری تحصیلی تبیین میشود و سایر متغیرها از معادله خارج میشوند.
Intellectual ability, learning style, personality, achievement motivation and academic success of psychology students in higher education, Personality and Individual Differences, 29(6),1057-1068.