چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه عوامل پایدار (هوش و شخصیت) و ناپایدار روانشناختی (خودکارآمدی تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و مهارتهای تحصیلی) در پیشبینی پایستگی تحصیلی بود. 400 دانشآموز از دبیرستانهای شهرکرد (200 دختر و 200 پسر) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای هوش، شخصیت، مهارتهای تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از نرمافزار 21-SPSS و روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که از میان عوامل پایدار، صفات شخصیتی روان رنجوری بهصورت منفی و برونگرایی بهصورت مثبت و از میان عوامل ناپایدار روانشناختی مهارتهای تحصیلی و اشتیاق تحصیلی پایستگی تحصیلی را پیشبینی میکنند. بنابراین میتوان گفت که پایستگی تحصیلی تحت تاثیر برخی از عوامل پایدار و ناپایدار روانشناختی است و جهت افزایش آن به هر دو عامل بایستی توجه نمود.
The purpose of the present study was to examine the relationship between stable (intelligence and personality) and unstable (Academic self-efficacy, academic engagement and academic skills) psychological factors in predicting the academic buoyancy. 400 students (200 girls and 200 boys) were selected from among high school students in Shahrekord through random cluster sampling who answered the research questionnaires of intelligence, personality, academic skills, academic engagement and academic self-efficacy. The data were analyzed by statistical methods including Pearson correlation coefficient and multivariate regression using SPSS-21. The findings revealed that in case of stable factors, academic buoyancy may be predicted negatively by neuroticism and positively by extraversion; while the unstable psychological factors, academic skills and academic engagement may predict the academic buoyancy. Therefore, it can be concluded that the academic buoyancy is affected by some stable and unstable psychological factors and both factors must be considered in order to enhance the academic buoyancy.
خلاصه ماشینی:
پایستگی تحصیلی: نقش عوامل پایدار و ناپایدار روانشناختی Academic buoyancy: Role of stable and unstable psychological factors محمد ربیعی 1 Mohammad Rabiei هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه عوامل پایدار (هوش و شخصیت) و ناپایدار روانشناختی (خودکارآمدی تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و مهارتهای تحصیلی) در پیشبینی پایستگی تحصیلی بود.
self-efficacy Tomas, Bowen, & Tapson از آنجا که موقعیت مدارس و دیگر حوزههای تحصیلی بهگونهای است که چالشها، سختیها و فشار و استرس، واقعیت زندگی روزمره تحصیلی هر دانشآموزی است (فین و راک،1997؛ اوراستیریت و برون، 1999) و با توجه به تحقیقات انجام شده مبنی بر اهمیت پایستگی تحصیلی در زندگی تحصیلی دانشآموزان، همچنین با توجه به اینکه پایستگی تحصیلی سازهای نوپاست که در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشور ما تاکنون پژوهشهای زیادی بر روی آن صورت نگرفته، ضروری به نظر میرسد عوامل مرتبط با پایستگی تحصیلی در دانشآموزان ایرانی مورد بررسی قرار گیرد؛ بنابراین در این پژوهش به نقش عوامل پایدار روانشناختی شامل هوش و شخصیت و عوامل ناپایدار روانشناختی شامل اشتیاق، خودکارآمدی و مهارتهای تحصیلی مطابق با پیشینه پژوهشی (مارتین و مارش، 2008) توجه شده است.
از دیگر نتایج پژوهش این بود که از بین عوامل ناپایدار روانشناختی، مهارتهای تحصیلی و اشتیاق تحصیلی پیشبینی کننده پایستگی تحصیلی بوده است.