چکیده:
مقاله حاضر به بررسی رابطه بین بهره گیری از رسانه های جمعی و هویت یابی اجتماعی دانشجویان با میزان سرمایه اجتماعی آنان پرداخته است با مرور پیشینه نظری و تجربی این دو مفهوم تعریف هویت باز اندیشانه آنتونی گیدنز از هویت یابی در دنیای مدرن ملاک تقسیم بندی هویت اجتماعی سنتی و مدرن و طبقه بندی استون و هیوز از سرمایه اجتماعی ملاک اندازه گیری و تقسیم بندی انواع سرمایه اجتماعی قرار گرفته است در تحقیق حاضر که به شیوه پیمایشی انجام گرفته از دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه های دولتی تبریز در سال تحصیل 90-1389، 381 نفر با استقاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم هر طبقه رشته تحصیلی دانشجویان انتخاب و مورد پرسش قرار گرفته اند بر اساس نتایج تحقیق نسبت دانشجویانی که دارای هویت اجتماعی مدرن بوده و دارای سرمایه اجتماعی متوسط و پایین هستند بیشتر از کسانی است که از نظر هویت اجتماعی در رده سنتی قرار داشته و از نظر سرمایه اجتماعی در رده متوسط و زیاد قرار دارند تحلیل داده های جدول تقاطعی دو متغیر هویت اجتماعی و سرمایه اجتماعی بیان گر ان است که هر چه دانشجویان از از هویت سنتی فاصله گرفته و در رده مدرن قرار می گیرند میزان سرمایه اجتماعی آنان کاهش می یابد دانشجویان سنتی تر دارای سرمایه اجتماعی بیشتری نسبت به دانشجویان مدرن می باشند دانشجویان شهری از سرمایه اجتماعی نهادی و دانشجویان روستایی از سرمایه اجتماعی فردی بالایی برخوردارند
This article is an attempt to investigate the relationship between the student’s use of mass media and their social identity and the ratio of their social capitals. Having reviewed the literature of theoretical and experimental concept of these two factors, the study has adapted the definition of "identity" as proposed by Anthony Giddens and the definition of "social capital" as proposed by stone and Hughes. The method of the study is survey in which 381 students have been selected randomly among students studying in different courses in states universities of Tabriz in the educational years of 2010 – 2011. The results reveal that the number of the students who have modern social identity and possessing low and medium social capital exceeds the number of students who have traditional social identity and medium and high social capital. The analysis of data shown in the crosstabs of "social identity" and" social capital" illustrates that, the more the students identically get closer to the modernity, the more the ratio of their social capital decreases and also, traditional students have more social capital. Urbane students have more institutional social capital and rural students have more individual social capital.