Skip to main content
فهرست مقالات

مهار خشم با روش شناختی- رفتاری در کودکان دبستانی (بررسی نتایج درمان)

نویسنده:

ISC (2 صفحه - از 77 تا 78)

کلید واژه های ماشینی : خشم، مهار خشم، درمان، کودکان، بررسی نتایج درمان، رفتاری، بیان خشم، پرخاشگری، شناخت، تمرین روش‌های مهار خشم، کودکان دبستانی، هیجانی، تمرین، مهار شدت خشم و مهارت‌های، خشم‌های طول هفته دلیل، شدت خشم و مهارت‌های شناختی، شدت، مهار بیان خشم، تجربهء خشم و بیان خشم، احساس خشم با رفتار خشم، تکلیف، کنترل، خشم و بیان خشم تمایز، مقابله‌ای، کودکان گروه درمان در مقایسه، افزایش مهارت‌های حل مساله، شناخت شدت هیجان‌ها در موقعیت‌های، شیرازی مشکلات ناشی از خشم، گروه درمان و کنترل، راه‌های مناسب بیان خشم

خلاصه ماشینی: "مهار خشم با روش شناختی-رفتاری در کودکان دبستانی‌ (بررسی نتایج درمان) الهام شیرازی‌ مشکلات ناشی از خشم مانند رفتارهای‌ مقابله ای(oppositional)،خشونت،ناکامی‌ و پرخاشگری‌های فیزیکی و لفظی از دلایل‌ عمده ارجاع کودکان به مراکز مشاوره و درمان بوده است. در این تحقیق،10 جلسه گروه درمانی‌ شامل سه مرحله شناخت هیجان‌ها،افزایش‌ مهارت‌های شناختی و تمرین‌های نمایشی‌ برای مهار خشم تشکیل و نتایج آن با گروه‌ کنترل که تنها بازی‌های تفریحی انجام‌ می‌دادند،مقایسه شد. کودکان گروه درمان در مقایسه با گروه‌ کنترل کمتر خشمگین و دچار عواقب ناشی‌ از خشم شده بودند و کوشش بیشتری برای‌ مهار بیان خشم می‌کردند. کلا کودکان به الگوبرداری و تمرین رفتارهای‌ مناسب بیشتر علاقه داشتند،در انجام دادن‌ تکالیف همکاری نمی‌کردند،برخی به‌ بررسی دلایل بروز خشم و تفکر مرحله به‌ مرحله،علاقه بیشتری نشان می‌دادند و برخی‌ به ارزیابی برانگیختگی خشم و آرام بخشی‌ تمایل بیشتری داشتند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که‌ مداخلات شناختی-رفتاری بر مهار بیان‌ خشم و آموزش راه‌های مناسب بیان خشم به‌ کودکان موثر بودند؛اما بر احساس خشم‌ اثری نداشتند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.