Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی فرایندهای شناختی کودکان فارسی زبان در بازشناسی کلمات گفتار

نویسنده:

ISC (6 صفحه - از 15 تا 20)

کلید واژه های ماشینی : بازشناسی کلمات گفتار ،بازشناسی کلمه ،انگاره‌های ،توجیه فرایند بازشناسی کلمات گفتار ،کودکان فارسی‌زبان در بازشناسی کلمات ،زبان ،بررسی فرایندهای شناختی کودکان ،بازشناسی کلمات گفتار از رهگذر ،تقطیع عروضی ،هجای ،انگاره‌های بازشناسی کلمه ،فرایندهای شناختی کودکان فارسی‌زبان ،فرایند ،انگارهء تقطیع عروضی ،گفتار پیوسته ،انگاره اصلی بازشناسی کلمه ،کوهورت ،آغازهء هجای قوی تقطیع ،اساس انگارهء تقطیع عروضی ،آغازهء هجای قوی ،رهگذر انگاره‌های بازشناسی کلمه ،واژگانی ،آزمون ،الگوی عروضی کلمه ،تقطیع زنجیرهء ورودی گفتار ،تقطیع گفتار و بازشناسی کلمه ،الگوی عروضی گفتار پیوسته ،انگارهء ،لانه‌گیری ،در بازشناسی

یادگیری زبان یک فرایند پردازش اطلاعاتی است. در واقع زمانی که گفته دیگران را می شنویم، کلمات موجود در گفتار پیوسته را بازشناسی می کنیم. بنابراین بازشناسی، شامل یافتن کلمات مجزا در گفتار پیوسته و نگاشت آنها به مدخل های واژگانی موجود در حافظه به منظور تعیین معنای کلمات می باشد. در توجیه فرایند بازشناسی کلمات گفتار، انگاره های متعددی ارایه شده و زبان شناسان بسیاری نیز در این حوزه فعالیت و تحقیق نموده اند؛ از جمله کاتلر، دنیس نوریس و جیمز مک کوئین که در تحقیقات بسیاری این انگاره ها را در زبان های مختلف مانند انگلیسی و ژاپنی آزموده اند. این مقاله، به معرفی چهار انگاره اصلی بازشناسی کلمه یعنی کوهورت، ردیابی، سیاهه کوتاه و تقطیع عروضی و بررسی رفتار کودکان فارسی زبان در بازشناسی کلمات گفتار از رهگذر این انگاره ها و همچنین شناسایی عوامل موثر در بازشناسی می پردازد.

خلاصه ماشینی:

"بررسی فرایندهای شناختی کودکان فارسی زبان دربازشناسی کلمات گفتار شامل یافتن کلمات مجزا در گفتار پیوسته و نگاشت آنها به مدخل‌های واژگانی موجود در سیاههء کوتاه و تقطیع عروضی و بررسی رفتار کودکان فارسی زبان در بازشناسی کلمات‌ گفتار از رهگذر این انگاره‌ها و همچنین شناسایی عوامل مؤثر در بازشناسی می‌پردازد. زبان نیز از رهگذر این انگاره‌ها قادر به بازشناسی کلمه هستند و به طور کلی برای تقطیع زنجیرهء ورودی گفتار به کلمات‌ زنجیرهء ورودی و k تعداد کلمات موجود در گفتهء مورد نظر است. کلمات گفتار در واحد زمان به شنونده عرضه شوند،در واقع این‌ طراح کلی نمودار جریانی در انگاره‌های بازشناسی کلمه نقطهء منحصر به فرد( uniqueness point )برای هر کلمه، بر اساس انگارهء تقطیع عروضی،وضعیت عروضی گفتار در نظر می‌رسد این امر در بازشناسی صحیح کلمه مشکلات عمده‌ای‌ که مشکل لانه‌گیری کلمات در زبان شناسی گفتار از رهگذر این آزمون برای تعیین نقش نقطهء منحصر به فرد کلمهء لانه‌گیری شده،گرایش برای درک کلمه در هجای آخر کلمات این آزمون نقش تعیین کننده‌ای نداشت. نقطهء منحصر به فرد کلمات قادر به بازشناسی کلمه بودند. این آزمون بر اساس انگارهء ردیابی و به منظور بررسی نقش‌ این آزمون بر اساس طرح کلی انگاهء تقطیع عروضی و به‌ این آزمون بر اساس انگاره‌های سیاههء کوتاه و تقطیع عروضی‌ شکل 3 داده‌ها در این آزمون ده کلمهء چند هجایی هستند که تکیه در آزمودنی‌ها برای درک کلمه در هجای دوم و سوم بیشتر 5-الگوی عروضی کلمه نقش بسزایی در تقطیع گفتار و بازشناسی کلمه دارد و محل وقوع تکیه،مرز تقطیع در"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.