Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی فرایندهای شناختی کودکان فارسی زبان در بازشناسی کلمات گفتار

نویسنده: ؛ ؛

کلید واژه های ماشینی : بازشناسی کلمه ،بازشناسی کلمات گفتار ،کودکان فارسی‌زبان در بازشناسی ،تقطیع عروضی ،انگارهء تقطیع عروضی ،گفتار پیوسته ،انگاره‌های بازشناسی کلمه ،کلمهء لانه‌گیری شده ،واژگانی ،کلمات گفتار ،الگوی عروضی گفتار پیوسته ،الگوی عروضی کلمه ،آغازهء هجای قوی ،عروضی ،اساس انگارهء ردیابی ،زنجیرهء ورودی گفتار ،فرایندهای شناختی کودکان ،انگارهء ردیابی ،گفتار از رهگذر ،انگارهء ،هجایی ،لانه‌گیری ،کلمات لانه‌گیری شده ،کاتلر ،الگوی عروضی ،لانه‌گیری شده ،آغازهء ،زنجیرهء ورودی ،شنونده ،اساس انگارهء

یادگیری زبان یک فرایند پردازش اطلاعاتی است. در واقع زمانی که گفته دیگران را می شنویم، کلمات موجود در گفتار پیوسته را بازشناسی می کنیم. بنابراین بازشناسی، شامل یافتن کلمات مجزا در گفتار پیوسته و نگاشت آنها به مدخل های واژگانی موجود در حافظه به منظور تعیین معنای کلمات می باشد. در توجیه فرایند بازشناسی کلمات گفتار، انگاره های متعددی ارایه شده و زبان شناسان بسیاری نیز در این حوزه فعالیت و تحقیق نموده اند؛ از جمله کاتلر، دنیس نوریس و جیمز مک کوئین که در تحقیقات بسیاری این انگاره ها را در زبان های مختلف مانند انگلیسی و ژاپنی آزموده اند. این مقاله، به معرفی چهار انگاره اصلی بازشناسی کلمه یعنی کوهورت، ردیابی، سیاهه کوتاه و تقطیع عروضی و بررسی رفتار کودکان فارسی زبان در بازشناسی کلمات گفتار از رهگذر این انگاره ها و همچنین شناسایی عوامل موثر در بازشناسی می پردازد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.