چکیده:
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر افزایش شایستگی اجتماعی، عملکرد در تکالیف نظریهی ذهن و کمکطلبی دانشآموزان دارای ناتواناییهای یادگیری بود. در این پژوهش افرادی که در یک مطالعهی آزمایشی شرکت کردند، شامل 40 نفر از دانشآموزان پسر کلاسهای پنجم و ششم ابتدایی شهر اهواز بودند که به روش تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مطالعه، مقیاس شایستگی اجتماعی فلنر، آزمون نظریهی ذهن استیمن و مقیاس کمکطلبی پنتریچ و ریان بودند. آزمودنیها به دو گروه (1 گروه آزمایش و 1 گروه کنترل) تقسیم شدند. آموزش هوش هیجانی در گروه آزمایش به کارگرفته شد، ولی گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. پیش- آزمون و پس- آزمون در مورد گروه آزمایش و گروه کنترل انجام شد. نتایج به وسیلهی آمار توصیفی و آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری (MONCOVA) تحلیل شد. یافتهها نشان داد که بین دو گروه تفاوت معنیداری وجود دارد، عملکرد گروه آزمایش در شایستگی اجتماعی، عملکرد در تکالیف نظریهی ذهن و کمکطلبی در پس- آزمون افزایش یافته بود. این یافته ها اهمیت به کارگیری آموزش هوش هیجانی را بر بهبود عملکردهای اجتماعی دانشآموزان دارای ناتواناییهای یادگیری مطرح نمود.
خلاصه ماشینی:
مطابق نظر گلمن (1998) مؤلفههای هوش هیجانی، شامل - Rai - Bauminjer, Edelstein, & Morash -Bahramian, Maktabi, & Morovati -Peterson - social interactions - Goleman خودآگاهی 1 ، مدیریت خود 2 ، انگیزش 3 ، همدلی 4 و مهارتهای اجتماعی 5 میباشد.
همچنین (فردریکسون، پتریدس و سیموندز 10 ، - self-awerness - self-managment - motivation - emphty - social skills - Felner, Lis, & Fllips - Marquez, Martin, & Brackett - Mavroveli, Rieffe, & Bakker - Lopes, Nezlek, Schutz, Sellin, & Salovey - Frederickson, petrides, & Simmonds 2012) نشان دادند هوش هیجانی و آموزش آن روی شایستگی هیجانی تأثیر دارد.
- Jorfi, Bin Yaccob, & Mad Shah - Poulou - B Han & Farooqui - theory of mind - Symons - Ghaffari, Banijamal, Ahadi, & Ahghar - Fergusen & Austin همچنین بین هوش هیجانی، نظریهی ذهن و تعاملات اجتماعی ارتباط وجود دارد (فنگ، یایولو، شالینگ و جویندولین 1 ، 2008).
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر میزان شایستگی اجتماعی، عملکرد در تکالیف نظریهی ذهن و رفتار کمکطلبی تحصیلی کودکان دارای ناتواناییهای یادگیری میباشد.
در این - Feng, Ya- yu Lo, Shaling, & Gwendolyn - Newman & Schwager - Roll, Aleven, McLaren, Koedinger, & Kenneth - Pintrich & Ryan - Roussel, Elliot, & Feltman طرح یک گروه آزمایشی و یک گروه گواه وجود دارد.
جدول شمارهی 2 یافتههای مربوط به فرضیهی اصلی تحقیق (اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر شایستگی اجتماعی، عملکرد در تکالیف نظریهی ذهن و کمکطلبی دانشآموزان دارای ناتواناییهای یادگیری) ارائه شده است.