چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر مهارتهای حل مشکل خانواده در دانشجویان متاهل دانشگاه شهید چمران بود. طرح پژوهشی حاضر، نیمه تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. از بین افراد داوطلب 40 نفر بهصورت تصادفی انتخاب شد و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل گمارده شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش مقیاس حل مشکل خانواده بود. ابتدا روی هر دو گروه پیشآزمون اجرا گردید، سپس آموزش هوش هیجانی به مدت 8 جلسهی 90 دقیقهای و یکبار در هفته روی گروه آزمایش اجرا و پس از اتمام برنامه آموزشی، دو گروه در مرحله پسآزمون و پیگیری یکماهه به ابزار پژوهش پاسخ دادند. نتایج حاصل از تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد آموزش هوش هیجانی باعث افزایش توانایی حل مشکل خانواده و بهبود رابطه در دانشجویان متاهل گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، در مرحله پسآزمون و پیگیری شده است.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد آموزش هوش هیجانی باعث افزایش توانایی حل مشکل خانواده و بهبود رابطه در دانشجویان متأهل گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، در مرحله پسآزمون و پیگیری شده است.
بهطورکلی حل مشکل به فرایند شناختی، رفتاری و نگرشی فرد اطلاق میشود که بهوسیله آن فرد تلاش میکند راهبردهای مقابله سازگارانه و مؤثری برای موقعیتهای - Mayer, Salove, & Caruso - Quibman & Rozel - Hansenne & Bianchi - Antonakis, Ashkanasy, & Dasborough - Shutte, Malunff, Thorsteinsoon, Bhuliar, & Rooke - Barown - Greven, Chamorro-Premuzic, Arteche, & Furnham مسئلهساز در زندگی روزمره تعیین، کشف و ابداع کند (فیشر 1 2009).
سبک حل - Fisher - Nezu - Dennis, Astell, & Dritschel - Ulsory, Turan, Tanriverdi, & Kolaysis - Bransfords - Kirkly - Belzer, Dzurilla, & Maydeu- Olivares مسئله و مشکل فرایند اصلی حل مسئله است، که دربرگیرنده جستجوی منطقی راهحل از طریق بکار بردن مهارتها و تکنیکهای حل مسئله، همانند تعریف و صورتبندی مسئله و مشکل، ایجاد راهحلهای بدیل، تصمیمگیری، عمل کردن و ارزیابی میباشد، که بهمنظور یافتن بهترین و سازگارترین راهحلهای برای مشکلات طراحی میشود.
با توجه به این نکته پژوهش حاضر به دنبال بررسی این سؤال است، آیا آموزش هوش هیجانی بر مهارتهای حل مشکل خانواده و دو بعد آن (بهبود رابطه و حل مشکل) در دانشجویان متأهل دانشگاه شهید چمران تأثیر دارد.
در تبیین این یافته میتوان اظهار کرد، وقتی هوش هیجانی همسران در رابطهی زناشویی افزایش یابد، آنها این توانایی را خواهند یافت که شیوه ارتباط و تعامل را که لازمه حل مشکل - Yalcin, Tevfik, Ozcelik & Igde - O'Brien - Addington, McCleary, & Munroe - Eakin - Meegan & Berg مؤثر در جریان ارتباطشان است یاد بگیرند.