چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطهی علّی ویژگیهای شخصیت و باورهای هوشی با خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد تحصیلی با میانجیگری هدفهای پیشرفت در دانشآموزان دختر دبیرستانی خرم آباد بود. شرکت کنندگان در این پژوهش 280 نفر از دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان شهر خرم آباد بودند، که به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش مقیاس نظریه تلویحی هوش (ITIS)، پرسشنامه شخصیتی نئو-فرم کوتاه (NEO-FFI)، مقیاس هدفهای پیشرفت (AGOS) و مقیاس کارآمدی تحصیلی بودند. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده روش تحلیل مسیر انجام گرفت. جهت آزمون روابط غیرمستقیم از روش بوت استراپ (نرم افزار (AMOS-20 استفاده شد. نتایج نشان دادند، که مسیرهای غیرمستقیم باور هوشی ذاتی از طریق جهتگیری هدف عملکردگرا روی عملکرد تحصیلی و باور هوشی افزایشی از طریق جهتگیری هدف تبحرگرا روی عملکرد تحصیلی معنیدار بود. همچنین وظیفهشناسی نیز از طریق جهتگیری هدف تبحرگرا روی عملکرد تحصیلی معنیدار بود، اما باز بودن نسبت به تجربه از طریق جهتگیری هدف تبحرگرا روی عملکرد تحصیلی معنیدار نبود. برازش بهتر از طریق حذف مسیرهای غیرمعنیدار باور هوشی ذاتی و جهتگیری هدف تبحرگرا، باز بودن نسبت به تجربه و جهتگیری هدف تبحرگرا، توافقپذیری و جهتگیری هدف تبحرگرا، باز بودن نسبت به تجربه و خودکارآمدی تحصیلی، توافق پذیری و عملکرد تحصیلی و باز بودن نسبت به تجربه و عملکرد تحصیلی حاصل شد.
خلاصه ماشینی:
در پژوهش حاضر به منطور بررسی پایایی با استفاده از روش آلفای کرونباخ و تنصیف برای دو مؤلفه هدفهای پیشرفت، که شامل هدف تبحرگرا و هدف عملکردگرا است، به ترتیب 77/0 و 65/0 و 83/0 و 79/0 و برای نمره کل مقیاس هدفهای پیشرفت 72/0 به دست آمدند، که نشان دهنده پایایی قابل قبول پرسشنامه فوق است.
ضرایب همبستگی بین ویژگیهای شخصیت، باورهای هوشی و هدفهای پیشرفت با خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد تحصیلی متغیرها 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 برونگرایی 1 توافقپذیری * 14/0 1 وظیفهشناسی ** 47/0 ** 17/0 1 بازبودن نسبت به تجربه * 11/0 ** 19/0 ** 27/0 باور هوشی ذاتی 03/0 01/0 07/0 06/0 1 باور هوشی افزایشی ** 26/0 07/0 ** 30/0 ** 19/0 00/0 1 1 هدف تبحرگرا ** 31/0 * 11/0 ** 38/0 10/0 07/0 ** 41/0 1 هدف عملکردگرا ** 15/0- 03/0 10/0 00/0 ** 21/0 ** 24/0 ** 21/0 1 خودکارآمدی تحصیلی ** 44/0 * 11/0 ** 52/0 ** 16/0 00/0 ** 40/0 ** 45/0 ** 24/0 1 عملکرد تحصیلی ** 37/0 09/0 ** 41/0 10/0 05/0 ** 36/0 ** 77/0 ** 24/0 ** 57/0 1 *p< 05/0 **p<001/0 برازندگی مدل پژوهش در پژوهش حاضر به منظور بررسی برازندگی مدل پیشنهادی از شاخصهای برازندگی استفاده شد.
همچنین از طرف دیگر رابطه غیرمستقیم بین باز بودن نسبت به تجربه از طریق جهتگیری هدف تبحرگرا روی عملکرد تحصیلی معنیدار نبود.
Implicit theories of intelligence, goal orientation, cognitive engagement and achievement: A test of Dweck's model with returning to school adults.