Skip to main content
فهرست مقالات

کانون کنترل: مقایسه الگوهای اسنادی در اختلال کمبود توجه- بیش غعالی و اختلالات درون سازی

نویسنده: ؛ ؛ ؛

کلید واژه های ماشینی : کانون کنترل ،اختلالات رفتاری کودکان ،اختلالات رفتاری ،اختلالات درون‌سازی ،کودک و نوجوان ،کانون کنترل درونی ،گروه اختلالات درون‌سازی ،روان‌پزشکی کودک و نوجوان ،روان‌پزشکی کودک و نوجوان بیمارستان ،مقیاس کانون کنترل درونی ،کانون کنترل بیرونی ،کنترل درونی ،ADHD ،درون‌سازی ،پرسشنامه‌های سنجش کانون کنترل ،مشکلات رفتاری ،حوزه کنترل درونی ،روان‌پزشکی ،روان‌پزشکی کودک ،کانون کنترل کودکان ،رفتاری کودکان ،کنترل بیرونی ،مقایسه میانگین نمرات ،بیرونی ،گروه ADHD ،گروه ID ،درون‌سازی و اختلال ،حوزه کنترل ،خارج از حوزه کنترل ،MMCPC

در این مطالعه، رابطه نوع اختلال رفتاری کودک با چگونگی درک او از حوزه تحت کنترل خویش در وقایع مختلف سنجیده شده است. بدین منظور، 42 کودک و نوجوان 18-6 ساله که با شکایت از مشکلات رفتاری، هیجانی و یادگیری به درمانگاه های روان پزشکی کودک و نوجوان بیمارستان های روزبه و ایران مراجعه کرده بودند، انتخاب و به دو گروه اختلالات درون سازی و اختلال کمبود توجه ـ بیش فعالی تقسیم شدند. سپس (قبل از اقدامات درمانی)، کودکان و والدین آنها پرسشنامه های سنجش کانون کنترل (locus of control) را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد که میان اختلالات رفتاری کودکان و نتایج گزارش های شخصی آنان از کانون کنترل، رابطه وجود دارد. در هر دو گروه، ارجحیت با حوزه کنترل درونی بود که با افزایش سن همبستگی منفی داشت. در ضمن، والدینی که دارای تحصیلات بالاتری بودند، به صورت معنی داری، کمتر از سایر والدین، علت وقایع را به عوامل خارج از حوزه کنترل خویش نسبت می دادند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.