Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر شیوه آموزش به خود دستور دادن بر عملکرد حل مسأله ریاضی و میزان توجه دانش آموزان دختر تکانشی

نویسنده: ؛ ؛ ؛

بهار 1381 - شماره 13 (11 صفحه - از 37 تا 47)

کلید واژه های ماشینی : آزمون همتایابی اشکال آشنا ،عملکرد حل مسأله ریاضی ،همتایابی اشکال آشنا ،حل مسأله ریاضی ،حل مسأله ،نمرات پس‌آزمون حل مسأله ریاضی ،دستور دادن بر عملکرد ،مسأله ریاضی و میزان توجه ،راهبردهای حل مسأله ریاضی ،آموزش راهبردهای حل مسأله ریاضی ،شیوه آموزش ،آزمون حل مسأله ریاضی ،پس‌آزمون حل مسأله ریاضی ،تکانشی ،رمزگردانی ،پس‌آزمون همتایابی اشکال آشنا ،حل مساله ریاضی ،تأثیر شیوه آموزش ،آموزش راهبردهای حل مسأله ،عملکرد در آزمون رمزگردانی ،دستور دادن ،گروه آزمایشی ،شیوه آموزشی بر عملکرد ،عملکرد در آزمون ،راهبردهای حل مسأله ،میزان توجه دانش‌آموزان ،آزمون رمزگردانی ،ریاضی و میزان توجه ،دانش‌آموزان تکانشی ،دانش‌آموزان دختر تکانشی

هدف این پژوهش، بررسی تاثیر شیوه آموزش به خود دستور دادن (خودآموزی) بر عملکرد حل مساله ریاضی و میزان توجه (عملکرد در آزمون های رمزگردانی وکسلر و همتایابی اشکال آشنا Matching Familiar Figures Test [MFFT]) در دانش آموزان تکانشی شهر جیرفت بود. آزمودنی ها، 24 دانش آموز دختر پایه اول راهنمایی با سبک شناختی تکانشی بودند که از طریق اجرای MFFT و به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه هشت نفره (آزمایش، گواه 1 و گواه 2) تقسیم شدند. ابزارهای جمع آوری اطلاعات عبارت بودند از: آزمون های همتایابی اشکال آشنا، خرده آزمون رمزگردانی، آزمون معلم ساخته حل مساله ریاضی، و آزمون هوش کتل. گروه آزمایشی طی شش جلسه دو ساعته، راهبردهای حل مساله ریاضی را از طریق شیوه به خود دستور دادن دریافت نمود، گروه 1 تحت آموزش سنتی قرار گرفت و در گروه گواه 2 مداخله ای نشد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره، نشانگر تاثیر شیوه آموزشی بر عملکرد حل مساله ریاضی گروه آزمایشی بود (P=0.001).

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.