چکیده:
بشارت پیامبر، امام یا کتاب آسمانی پیشین، از جمله راه های اثبات نبوت است. از این رو سران تشکیلات بهائیت با کاربست آیات قرآن و روایات، در پی اثبات نبوت حسین علی نوری بودند؛ اما هیچ یک منابع اسلامی قابل انطباق با ادعای او نبود. بر این اساس، با استناد به آیات و روایات در پی تطبیق علی محمد شیرازی با مهدی موعودی برآمدند که در منابع اسلامی گزارش شده است و این گونه کوشیدند حسین علی نوری را من یظهره اللهی معرفی کنند که علی محمد شیرازی وعده ظهورش را داده بود.
این نوشتار با استناد به متون و پرده برداری از شیوه استناد بهائیان، در پی نقد و ابطال بهره گیری آنان از آیات قرآن و رویات در اثبات مهدویت علی محمد شیرازی است.
Annunciation of the Prophet، the Imam or the previous scripture، are amongst the religiously acceptable ways to prove prophethood. Knowing this، the leaders of the Baha'i administration have been after proving Hossein Ali Nuri was prophetic with the use of Quranic verses and traditions; yet since none of these religious sources were not applicable to this claim، they tried to prove Ali Muhammad Shirazi is Mahdi، referring to some verses and traditions and thus tried to argue that Hossein Ali Nuri is the entitled so-called ‘Man-Yaz-haraho Allah’ that Ali Muhammad Shirazi has promised his appearance. The article، citing the literature and surveying the way Baha'is cited Islamic sources، attempts to unveil and do a rebuttal for their use of the Quran and their claims on Mahdi being Ali Muhammad Shirazi.
خلاصه ماشینی:
"9. علیمحمد شیرازی نیز که مهدی موعود بهائیت است، این فاصله هزار ساله را قبول ندارد؛ زیرا شخصی را برای پس از خود معرفی میکند که به عدد غیاث (1511) یا مستغاث (2001) سال پس از خود ظهور خواهد کرد (شیرازی، بیتا: واحد 2، باب 6).
حدیثی که در ایقان نقل شده است، تقطیع شده و بسیاری از سخنان امام صادق( درباره زمان ظهور و اتفاقات حین ظهور حذف گردیده است که اگر به آنها پرداخته شود، شکی در بطلان ادعای مهدویت علیمحمد شیرازی باقی نمیماند؛ زیرا از جمله علائم ظهور که حضرت نیز در این روایت از آن سخن میگوید، اتحاد ادیان و رفع اختلافات ملل به هنگام ظهور است: یا مفضل!
تقطیع روایت: این حدیث در منابع معتبر اسلامی به صورت کامل ثبت شده است؛ اما حسینعلی نوری با تقطیع روایت، خواسته مراد خود را به خواننده القا کند؛ برای نمونه مرجع ضمیر «علیه کمال موسی» در متن حدیث آمده است: عند انقضاء مده موسی عبدی و حبیبی و خیرتی فی علی ولیی و ناصری و من أضع علیه أعباء النبوه و أمتحنه بالاضطلاع بها یقتله عفریت مستکبر یدفن فی المدینة التی بناها العبد الصالح إلی جنب شر خلقی حق القول منی لأسرنه بمحمد ابنه و خلیفته من بعده و وارث علمه فهو معدن علمی و موضع سری و حجتی علی خلقی لا یؤمن عبد به إلا جعلت الجنه مثواه و شفعته فی سبعین من أهل بیته کلهم قد استوجبوا النار و أختم بالسعادة لابنه علی ولیی و ناصری و الشاهد فی خلقی و أمینی علی وحیی أخرج منه الداعی إلی سبیلی و الخازن لعلمی الحسن و أکمل ذلک بابنه محمد رحمة للعالمین علیه کمال موسی و بهاء عیسی و صبر أیوب فیذل أولیائی فی زمانه و تتهادی رءوسهم کما تتهادی رءوس الترک و الدیلم فیقتلون و یحرقون."