چکیده:
این پژوهش، تاثیر آموزش شیوه های مقابله ای بر کاهش افسردگی، اضطراب، آمادگی ابتلا به سرطان و آمادگی ابتلا به عارضه کرونری قلبی کارمندان مرکز تحقیقات و تکنولوژی هسته ای ایران را بررسی می کند. بدین صورت که، 63 نفر از کارمندان مرکز به صورت خوشه ای و تصادفی انتخاب و به وسیله آزمون های اضطراب بک، افسردگی بک و استرس شخصیت گروسارت- ماتیسک ارزیابی شدند. سپس برای تعیین افراد دو گروه آزمایش و کنترل، از شیوه تصادفی با فواصل منظم استفاده گردید. برای گروه آزمایشی، آموزش شیوه های مقابله ای انجام شد. میزان افسردگی گروه آموزش دیده (آزمایش) نسبت به گروه آموزش ندیده (کنترل) به طور معناداری کاهش یافته بود، ولی در مورد اضطراب و ویژگی های آمادگی ابتلا به سرطان و آمادگی ابتلا به بیماری کرونر قلب تفاوت ها معنی دار نبود.
خلاصه ماشینی:
"در این تحقیق سعی بر آن است که اثر آموزش شیوههای مقابلهای مناسب را در کاهش استرس بررسی کنیم که بدین منظور تأثیر این روش بر کاهش افسردگی،اضطراب،آمادگی ابتلا به سرطان و آمادگی ابتلا به عارضه کرونری قلبی کارمندان مرکز تحقیقات و تکنولوژی هستهای ایران سنجیده شده است.
از بین مطالعات انجام شده در کشور،پورکلباسی(1375)در پژوهشی تأثیر آموزش آرامش عضلانی را بر کاهش استرس در محیط کار بین مدیران صنایع اصفهان بررسی و اظهار نموده است که استفاده از روش آرامش عضلانی باعث کاهش استرس آزمودنیها شده است.
نتایج32 میزان کاهش افسردگی گروه آزمایش،بر اساس پرسشنامهء افسردگی بک،پس از طی دوره آموزش به طور معنیداری بیشتر از گروه کنترل بود،ولی در اضطراب و ویژگیهای آمادگی ابتلا به سرطان و آمادگی ابتلا به عارضه کرونری قلب،تفارت بین دو گروه معنیدار نبود.
در مورد گروه آزمایش بین میانگین نمرههای اضطراب، ویژگیهای آمادگی ابتلا به سرطان و عارضه کرونری قلب در پیش آزمون و پس آزمون تفاوت مشاهده شد،ولی این کاهش معنیدار نبود.
بحث33 در این پژوهش تلاش شد تا تأثیر آموزش شیوههای مقابله بر کاهش استرس و بهداشت روانی کارمندان یک مؤسسه ایرانی آزموده شود.
با مقایسه این دو پژوهش متوجه میشویم که یافتههای پژوهشهای قبل از این پژوهش با یافته پژوهش حاضر تفاوت دارد که میتوان به این صورت تبیین کرد:در این تحقیق برای جایگزینی افراد در دو گروه از شیوه گماشتن تصادفی با فواصل منظم استفاده شد،در نتیجه افراد گروه آزمایش و گروه کنترل با یکدیگر در ارتباط بودند."