Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه کودکان تحت درمان و بدون درمان ریتالین :adhd حافظه کلامی و بصری در

نویسنده: ؛ ؛ ؛

زمستان 1381 - شماره 16 (6 صفحه - از 26 تا 31)

کلید واژه های ماشینی : ADHD ،ریتالین ،درمان دارویی ،حافظه کلامی ،حافظه کلامی و بصری ،بصری ،کلامی ،حافظه فوری بصری ،حافظه فوری ،فراخوانی فوری حافظه کلامی ،فوری ،حافظه فعال ،حافظه فوری کلامی ،حافظهء فوری و تأخیری ،دارویی ،حافظهء ،فراخوانی فوری حافظه ،دوپامین ،تأخیری کلامی ،ارزیابی والدین کانرز ،داروی ریتالین ،تأخیری کلامی و بصری ،فراخوانی تأخیری کلامی ،حافظهء فوری ،فراخوانی فوری بصری ،مقیاس ارزیابی والدین کانرز ،بررسی حافظه ،فراخوانی فوری کلامی ،حافظه بصری ،حافظهء کلامی و بصری

اختلال نقص توجه همراه با بیش فعالی [Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)] یکی از اختلالات رایج روان شناختی کودکان است. در این مطالعه، حافظه فوری و تاخیری کلامی و حافظه فوری و تاخیری بصری در کودکان دچار ADHD تحت درمان و بدون درمان با داروی ریتالین (متیل فنیدیت) بررسی شده است. به همین منظور 24 پسر 12-6 ساله مبتلا به اختلال ADHD تحت درمان دارویی و بدون درمان دارویی، با استفاده از مقیاس ارزیابی والدین کانرز و مصاحبه بالینی به وسیله روان پزشک انتخاب و حافظه کلامی و بصری آنها بررسی گردید. برای بررسی حافظه فوری و تاخیری کلامی، از آزمون فراخوانی داستان و برای بررسی حافظه بصری (فوری و تاخیری)، از آزمون مخصوص حافظه کلامی و حافظه فوری بصری کیم کاراد استفاده شد. نتایج نشان داد که عملکرد کودکان دچار ADHD تحت درمان، در زمینه های حافظه فوری کلامی و حافظه فوری بصری بهتر از عملکرد کودکان دچار ADHD بدون درمان بوده است که این اثر احتمالی «درمان دارویی» را مطرح می کند. این در حالی است که عملکرد کودکان دچار ADHD تحت درمان، در زمینه حافظه تاخیری کلامی و بصری تقریبا همانند کودکان دچار ADHD بدون درمان بوده است. پس می توان چنین احتمال داد که کودکان دچار ADHD نواقصی در حافظه فعال دارند که درمان دارویی می تواند آنها را رفع کند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.