Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به تفکر و زبان

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (8 صفحه - از 57 تا 64)

کلید واژه های ماشینی : زبان، تفکر، فکر، مغز، کلام، رویکرد، ذهن، کارکردهای شناختی در بازنمایی زبان، تعامل، تعامل حوزه‌های زبان و ذهن، معنا، فرآیند، قبیل رویکرد حوزه‌ای به زبان، کودک، بازنمایی زبان به‌صورت تعامل، بازنمایی زبان، تفکر و زبان، چامسکی، واژه، رابطه تفکر و زبان، معنی، فکر و زبان، اجتماعی، قوه نطق، انسان، رابطه، بازنمایی زبان و پیوندهای پیچیده، دانش، رویکرد حوزه‌ای زبان، انگیزه

هدف: نگارنده در این مقاله در صدد است رابطه تفکر و زبان را در قالب آموزه ها و رویکردهای علوم شناختی از قبیل رویکرد حوزه ای به زبان، زبان شناسی شناختی، روان شناسی زبان و معناشناسی توصیف نماید. روش: روش این مقاله از نوع مروری است. یافته ها و نتیجه گیری: این رویکردها علیرغم برخی اختلافات نظری و روش شناختی، در بازنمایی زبان به صورت تعامل عملکردهای ذهنی و محیطی اشتراک نظر دارند. در این تعامل، انگیزه های روانی نقطه آغاز تفکر محسوب می شوند و در واقع پیکره ذهنی کلام (سخن) را شکل می بخشند و سپس مرحله تولید کلام آغاز می شود. در فرآیند پیچیده انتقال از تفکر به کلام، نقش کلام تنها صورت خارجی بخشیدن به تفکر نیست، بلکه تفکر در کلام کامل می شود. از لحاظ وجوه افتراق این رویکردها نیز به استقلال و تعامل حوزه های زبان و ذهن با یکدیگر در رویکرد حوزه ای زبان، تعامل عوامل محیطی و کارکردهای شناختی در بازنمایی زبان و پیوندهای پیچیده و چند وجهی تکوینی بین زبان و مغز در رویکرد نوروساینس می توان اشاره نمود.

خلاصه ماشینی: "هدف:نگارنده در این مقاله درصدد است رابطه تفکر و زبان را در قالب آموزه‌ها و روش‌شناختی،در بازنمایی زبان به صورت تعامل عملکردهای ذهنی و محیطی اشتراک نظر حوزه‌های زبان و ذهن با یکدیگر در رویکرد حوزه‌ای زبان،تعامل عوامل محیطی و و این نشان‌دهندهء ارتباط تنگاتنگ اندیشه و زبان است. یا زبان و تفکر مطرح است،این است که آیا این دو از هم‌ نگارنده این مقاله درصدد است در چارچوب برخی حوزه‌های علوم‌شناختی از قبیل زبان‌شناسی،زبان‌شناسی‌ و زیستی مجهز است که این دانش ذاتی او را قادر می‌سازد تا زبان‌ اگر کودک انسان زبان را یاد می‌گیرد،فقط به این دلیل‌ در مقابل رویکرد زبان‌شناسی حوزه‌ای نسبت به رابطه زبان و دربارهء نگرش حوزه‌ای به زبان و ذهن و تعامل بین آنها را به چالش‌ وجهی بین زبان و مغز برای عده‌ای دشوار است. رابطه زبان و تفکر یک فرآیند ذهنی-حسی است که در سه مقوله‌ واژه رابطه خاص خود را بین تفکر و کلام(گفتار)دارد. در این فرایند است که رابطه تفکر با واژه‌ زبان و ذهن(تفکر)می‌باشد،کلام،و انگیزه کلام(گفتمان)است. در این مرحله از فرآیند تفکر تا زبان معین می‌شود. رویکرد فرد-بنیاد معتقد است که این دستگاه پیچیده ذهن فرد رویکرد زبان‌شناسی حوزه‌ای به زبان و ذهن معتقد است که‌ کودک به هنگام تولد مجهز به دانش زبان ذاتی و زیستی است و قوه نطق موهبتی ذاتی است و ذهن انسان از حوزه‌های مستقل و رابطهء تفکر و زبان در این رویکرد با نوین را در بازنمایی زبان متزلزل می‌کند این است که در این‌ هستند و این ارتباط را روان‌شناسان زبان یک نوع فرآیند ذهنی-"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.