Skip to main content
فهرست مقالات

اثر آموزش موسیقی بر توانایی های هوشی خردسالان

نویسنده: ؛ ؛ ؛

پاییز 1382 - شماره 19 علمی-ترویجی (8 صفحه - از 47 تا 54)

کلید واژه های ماشینی : آموزش موسیقی ،آزمون هوش استنفورد ،افزایش توانایی‌های شناختی کودکان ،ضریب هوشی ،گروه آزمایشی ،آزمون هوش ،توانایی‌های شناختی کودکان ،میزان افزایش توانایی استدلال ،ضریب هوشی گروه آزمایشی ،گروه آزمایشی در پیش‌آزمون ،توانایی استدلال کلامی ،موسیقی کودک ،بینه ،افزایش توانایی استدلال ،توانایی‌های هوشی ،گروه گواه تفاوت معنی‌داری ،شناختی کودکان ،توانایی استدلال ،هوشی ،کلاسهای موسیقی کودکان ،رشد شناختی ،تأثیر آموزش موسیقی ،توانایی‌های شناختی ،استنفورد ،فضایی ،پس‌آزمون گروه آزمایشی ،پس‌آزمون ،میزان افزایش توانایی ،تفاوت معنی‌داری ،مورد توانایی استدلال

هدف: در این مطالعه، تاثیر آموزش موسیقی در افزایش توانایی های شناختی کودکان بررسی شده است. روش: 30 کودک پنج و شش ساله که در ترم اول کلاسهای موسیقی کودک در آموزشگاههای موسیقی درجه یک و دو شهر تهران شرکت میکردند، با 30 کودک گروه گواه (از مهد کودک) مقایسه شدند. گروه گواه از نظر سن، جنس، میزان تحصیلات مادر و سطح درآمد خانواده با گروه آزمایشی همسان سازی شد. در ابتدا، همه کودکان تحت آزمون هوش استنفورد – بینه قرار گرفتند و سپس کودکان گروه آزمایشی به مدت سه ماه و هر هفته یک بار در کلاسهای موسیقی کودکان شرکت داده شدند. پس از سه ماه از همه کودکان پس آزمون گرفته شد. یافته ها: تحلیل نتایج نشان داد که گروه آزمایشی از نظر میزان افزایش توانایی استدلال عمومی (که با معیار ضریب هوشی و با نمره کل آزمون هوش استنفورد - بینه سنجیده شد) با گروه گواه تفاوت معنی داری دارد. در ارزیابی خرده آزمونها نیز مشاهده شد که آموزش موسیقی سبب افزایش توانایی استدلال کلامی و تقویت حافظه کوتاه مدت کودکان گردیده است، ولی درمورد توانایی استدلال دیداری/ انتزاعی، با وجود افزایش میانگین نمرههای خام هر دو گروه در پس آزمون (نسبت به پیش آزمون)، در میزان تغییرات دو گروه تفاوت معنی داری دیده نشد. نتیجه گیری: از این مطالعه میتوان نتیجه گرفت که آموزش موسیقی ممکن است در رشد برخی توانایی های شناختی کودکان موثر باشد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.