چکیده:
هدف: در دو دهه گذشته، موضوع نوروترانسمیترها و کارکردهای شناختی توجه بسیاری را به خود معطوف کرده است. در این مقاله، نقش سیستمهای کولینرژیک، دوپامینرژیک، آدرنرژیک، سروتونرژیک و گابائرژیک در رفتار شناختی مرور میشود.
روش: این مطالعه با روش مروری انجام شده است.
یافته ها و نتیجه گیری: نقش فعالیت سیستم کولینرژیک در حافظه و دمانس، یافته ای تکرار شونده است، اگرچه نمیتواند کل فرآیند حافظه را تبیین کند. جهت بررسی اثر نوروترانسمیترها بر یادگیری و حافظه نیز مطالعات آزمایشگاهی متعددی روی حیوانات انجام شده است. افزایش یا کاهش میزان نوروترانسمیترها و یا فعال یا مسدود شدن گیرندههای مربوطه، آشکار نموده که مکانیسمهای مختلفی در فرآیند یادگیری و حافظه دخالت دارند. وجود یک شبکه از سیستمهای متفاوت نوروترانسمیترها، میتواند نقش مهمی در یادگیری و پردازش حافظه داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
"با اینکه پیشنهاد شده است نیکوتین باعث رهاسازی کاته کولامینها میشود(بالفور،1982)و مکانیسمها آدرنرژیک بر حافظه و یادگیری تأثیر دارند (کوارترمین و دیگران،1988)،فنوکسی بنزامین و آنتاگونیست a آدرناسپتور در بهبود بازیابی ناشی از نیکوتین دخالتی ندارند.
نقش واکنش متقابل سیستمهای مختلف نوروترانسمیتری و سیستم کولینرژیک در فرآیند شناخت با اینکه مطالعات کلینیکی(بیتی34،باترز35و یانوفسکی36، 1986؛ایگر37،لوی38و ساهاکیان39،1991؛جونز40،ساهاکیان، (1) Possive avoidance learning (2) step down latencies (3) Ichihara (4) Nabeshima (5) Kameyama (6) Haratounian (7) Barnes (8) Davis (9) Quartermain (10) Jadge (11) Leo (12) Gozzanni (13) Izquierdo (14) mecamylamine (15) Martin (16) Onaivi (17) Clarke (18) Brace (19) Gregory (20) Jackson (21) Hyttel (22) Stoof (23) Kebabian (24) Bischoff (25) Heinrich (26) Sonntag (27) Krauss (28) Bijak (29) Smialowski (30) Hicks (31) Schoemaker (32) Langer (33) McGaugh (34) Beatty (35) Butters (36) Janowsky (37) Eagger (38) Levy (39) Sahakian (40) Jones لوی،واربورتن1و گری2،1992)و تجربی(دونت و همکاران، 1985)هم نشان دادهاند که سیستم کولینرژیک تا اندازهای در شناخت اهمیت دارد،اما شواهد مبتنی بر وجود واکنش متقابل بین سیستم کولینرژیک و سایر سیستمهای نوروترانسمیتری(نظیر آدرنرژیک،دوپامینرژیک،سروتونرژیک، GABA ،آدنوزین، کولهسیستوکینین،نیتریک اکساید،اپیوییدها و هیستامین)باید در فرآیندهای حافظه در نظر گرفته شوند.
با توجه به نقش گیرندهء 5-HT در کنترل رهاسازی استیل کولین، پیشنهاد شده است که در کورتکس انتورینال28، 5-HT گیرندههای 5-HT3 را که روی نورونهای گابائرژیک قرار دارند فعال میکند و از فعالیت کولینرژیک جلوگیری میکند(رامیرز29، سناروزابیتیا30،لاشراس31و دلریو32،1996).
با این حال،اکثر مطالعات نشان دادهاند که تحریک گیرندههای 5-HT1A به حافظه آسیب وارد میکند و نیز ممکن است انتقال عصبی 5-HT در برخی فرآیندهای یادگیری(استقرار حافظه و تنظیم آن)مورد نیاز باشد (اولورا-کورتس21،باراجاز-پرز22،مورالز-ویلاگران23و گونزالز- بورگوز24،2001)."