Skip to main content
فهرست مقالات

نظریه ذهن: رویکردی جدید به روانشناسی تحولی

نویسنده: ؛

پاییز 1382 - شماره 19 علمی-ترویجی (14 صفحه - از 70 تا 83)

کلید واژه های ماشینی : نظریه ذهن ،روانشناسی تحولی ،تکالیف باور غلط ،اکتساب نظریه ذهن ،رویکرد نظریه ذهن ،تکالیف نظریه ذهن ،تحول نظریه ذهن ،فلاول ،سن اکتساب نظریه ذهن ،ذهنی ،باور غلط ،حالت‌های ذهنی ،استینگتون ،غلط ،مفهوم حالت‌های ذهنی ،تکالیف نظریه ،نظریه ذهن کودکان ،تحول دانش کودکان ،فلاول و همکاران ،نظریه‌های تحولی ،حالتهای ذهنی و مهمترین ،تکالیف نمود ،ذهن کودکان ،گاپنیک و استینگتون ،فلاول و میلر ،درک دنیای اجتماعی ،نقل از فلاول ،روانشناسی میل ،حوزه روانشناسی ،رفتارهای اجتماعی

هدف: مقاله حاضر با هدف طرح یک دید کلی درباره رویکرد نظریه ذهن در روانشناسی تحولی نگاشته شده است. روش: این مقاله از نوع مروری است. نگارنده در این مقاله پس از ارایه تعریف و خاستگاه های اولیه این رویکرد، نظریه های تحولی پیرامون تحول نظریه ذهن را تبیین کرده است و در ادامه، درباره مفهوم حالتهای ذهنی و مهمترین آنها که در این رویکرد بیشتر مورد استفاده قرار گرفته اند، توضیح داده است. همچنین به دو مفهوم بازنمایی و فرا بازنمایی به لحاظ اهمیتشان اشاره شده است و سپس تکالیف نظریه ذهن که شامل تکالیف باور غلط و تکالیف نمود – واقعیت میباشند مورد بحث قرار گرفته اند. همچنین در زمینه سن اکتساب نظریه ذهن و اینکه چرا کودکان سه ساله در این تکالیف شکست میخورند، توضیح داده شده است. یافته ها و نتیجه گیری: در مجموع میتوان گفت که کودکان به دو کشف مهم درباره ذهن دست می یابند. یکی آنکه ذهن چیست و دیگر اینکه ذهن چه کاری انجام میدهد و این دستاوردهای مهم است که برای درک دنیای اجتماعی امری بنیادی است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.