Skip to main content
فهرست مقالات

ادراک زمان و روش های ارزیابی آن: یک مطالعه مقدماتی برای آزمودنی فارسی زبان

نویسنده: ؛ ؛ ؛ ؛

زمستان 1382 - شماره 20 علمی-ترویجی (14 صفحه - از 36 تا 49)

هدف: این مطالعه جهت طراحی نسخه فارسی تخمین زمانی، بازسازی زمانی و تخمین تاخیر و ارزیابی آن در گروهی از دانش آموزان دبیرستانی انجام شده است. روش: این مطالعه جهت طراحی و اعتبار یابی ابزار انجام شد. 86 نفر از دانش آموزان سال اول دبیرستان با ابزار طراحی شده (نمونه فارسی) از جهت تخمین زمانی، بازسازی زمانی و تخمین تاخیر مورد مطالعه قرار گرفتند و داده ها با آزمون t بررسی شدند. یافته ها: در آزمون تخمین، در مرحله ناآگاهی فرد از نوع سوال، آزمودنی بازه زمانی8 ثانیه را به میزان 0.664±7.33 با حدود اطمینان 95 درصد زیر تخمین و بعد از آگاهی از لزوم دقت به زمان سپری شده، همان بازه را به میزان 0.431±9.65 بیش تخمین می زند. در طول آزمون نیز تخمین 5 ثانیه با 6.2 ثانیه، 8 با 7.53 و 11 با 9.73 انجام می گیرد و افزایش این اختلاف در 23 ثانیه به 26% زیر تخمین می رسد. همین نتایج با اندکی تفاوت در آزمون های بازسازی زمانی و درک تاخیر نیز تکرار شده است. نتیجه گیری: بر اساس این مطالعه، در هر سه تابع تخمین زمانی، بازسازی زمانی و تخمین تاخیر بر پایه منطبق هیپربولیک، با افزایش بازه زمانی، از ارزش بازه کاسته می شود و درصد «زیر تخمین» و «بازسازی» زمان افزایش می یابد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.