Skip to main content
فهرست مقالات

پایانی نسخه فارسی مصاحبه تشخیصی جامع بین المللی (CIDI) برای تشخیص اسکیزوفرنیا و اختلال دو قطبی

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (9 صفحه - از 1 تا 9)

کلید واژه های ماشینی : پایایی، اختلال دوقطبی، تشخیص، مصاحبه، مانیا، CIDI، تشخیص اسکیزوفرنیا و اختلال دوقطبی، تشخیص اسکیزوفرنیا و اختلال، تشخیص اختلال دوقطبی، بازآزمون، آزمون، مدول سایکوز، پایایی تشخیصی اختلالات دوقطبی، کاپا، ICD، پزشکی، پایایی تشخیصی اسکیزوفرنیا براساس مدول، روانپزشکی، تشخیص اپیزود مانیا پایایی تشخیصی، DSM، IV، تشخیص اختلال دوقطبی در سیستم، پایایی تشخیص طول عمر اسکیزوفرنیا، ارزیابی، بیمار، پایایی آزمون، پایایی تشخیصی، مدول سایکو، پایایی تشخیصی اپیزود مانیا، نسخه فارسی مصاحبه تشخیصی

خلاصه ماشینی: "پایایی آزمون-بازآزمون M-CIDI 10نوع رایانه‌ای نیز به وسیله‌ ویچن،لاکنر11،واندرلیچ‌12و پفیستر13(1998)مورد مطالعه قرار گرفت که برای بیشتر تشخیص‌های DSM-IV (غیر از بولیمیا و اختلال اضطراب منتشر)ضریب کاپا خوب گزارش شد. 2 CIDI برای دو تشخیص اسکیزوفرنیا و اختلال‌ دوقطبی نیز کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است که یکی از اهداف‌ پژوهش حاضر ارزیابی پایایی آزمون-بازآزمون این نسخه است‌ که به دو شکل CIDI کامل و مدول سایکوز/مانیا صورت می‌گیرد و در آن علل احتمالی تفاوت‌های دو مصاحبه در دو زمان مختلف‌ بررسی می‌شود. یافته‌ها پایایی آزمون-بازآزمون برای تشخیص اختلال‌ دوقطبی در 65 نفری که CIDI کامل را پاسخ دادند،توافق تشخیصی‌ اختلال دوقطبی در آزمون و بازآزمون،براساس معیارهای‌ DSM-IV ،7/90% و طبق معیارهای ICD-10 ،5/81 درصد بود. این‌ نتایج نشان‌دهندهء آن است که پایایی CIDI کامل در آزمون- بازآزمون برای تشخیص اختلال دوقطبی با معیارهای DSM-IV متوسط تا خوب،و با معیارهای ICD-10 ،نامناسب می‌باشد. نتایج پژوهش نشانگر آن است که تشخیص اختلال دوقطبی در سیستم طبقه‌بندی DSM-IV ،با انجام CIDI کامل،پایایی متوسط تا خوبی دارد(کاپا-52/0،یول-74/0)،ولی ضریب کاپا در افرادی که فقط مدول سایکوز/مانیا را تکمیل می‌کنند،نامناسب‌ است(کاپا-31/0،یول-38/0). اگرچه استفاده از دو مصاحبه‌گر،سوگیری تشخیصی را کاهش‌ می‌دهد،به‌هرحال،همان‌طور که رابینز1و همکاران(1989)اشاره‌ کرده‌اند،پایایی آزمون-بازآزمون هیچگاه نمی‌تواند بدون نقص‌ باشد،زیرا:1)موقعیت پاسخ‌دهنده در مصاحبه‌های مختلف ممکن‌ است متفاوت باشد،2)پرسش درباره گروهی از علایم قبلی،اجازهء بررسی اهمیت سؤال را به پاسخ‌دهنده می‌دهد،بنابراین علامتی که‌ در مصاحبهء اول مثبت ارزیابی شده است،در مصاحبهء دوم منفی‌ می‌شود و شاید اگر بیمار در دورهء بهبود باشد،ترس از برچسب‌های‌ اجتماعی باعث انکار یا تخفیف بیماری گردد و 3)پاسخ‌دهندگان‌ از مصاحبهء اول می‌آموزند که پاسخ منفی به یک سؤال مصاحبه را کوتاه‌تر می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.