خلاصه ماشینی:
"لذا بنابر معنای لغوی میتوان امور بسیاری را یافت که از بعضی اشخاص ظاهر میشود و دیگران مانند آن را نمیتوانند بیاورند مانند سحر و کهانت و تسخیر(مثل اینکه از جن کمک میگیرد و خبر میدهد)معجزهاند و البته تمام اینها متحقق به اسباب و علل خفیهای است که افرادی که از این امور خفیه و صنایع بیبهرهاند، نمیتوانند مثل آنها را بیاورند و چه بسا خیال میکنند که اینها معجزه حقیقی است»(1)ولی معجزه حقیقی آن است که در معنای اصطلاحی ذکر میشود.
معنای اصطلاحی معجزه: در تعریف اصطلاحی معجزه آوردهاند:«معجزه این است که پیغمبری به اجازه و امر خداوند کار خارق العاده[ای را]که ممکن و مطابق عقل است و بر اساس علتی نامرئی صورت میگیرد و افراد دیگر هر چه دانشمند و متفکر و نابغه باشند،نمیتوانند انجام دهند؛برای اثبات نبوت خویش از خود نشان میدهد».
توضیح آنکه آنجا که از جانب خداست،از مدعی نبوت عمل محسوسی صادر نمیشود بلکه پیامبر وقوع آن را *در اصطلاح معجزه این است که پیغمبری به اجازه و امر خداوند،کار خارق العادهای را که عقلا ممکن است و بر اساس علتی مافوق طبیعی صورت میگیرد،و دیگران هر چه متفکر و دانشمند، نمیتوانند انجام دهند،برای اثبات نبوت خود ارائه میدهد.
3-این دو از هر کس چه کافر،چه فاسق،چه مؤمن،میتواند حاصل آید ولی معجزه فقط از پیامبران و اولیاء الله که پاک و صالح و شایستهترین بندگان خدا هستند،ظاهر میشود چرا که معجزه به جهت اثبات رهبری امت است و معلوم است که خداوند افراد غیر صالح را رهبر جامعه نمیکند."