چکیده:
هدف: هدف تحقیق حاضر، هنجاریابی آزمون خلاقیت عایدی (CT) در دبیرستان های منطقه شش تهران بود.
روش: این مطالعه هنجاریابی با استفاده از آزمون خلاقیت عابدی روی دانش آموزان 36 دبیرستان که به صورت تصادفی از منطقه شش تهران انتخاب شده بودند، اجرا گردید. از تعداد کل دانش آموزان، 819 نفر انتخاب شدند که از این تعداد 410 نفر پسر و 409 نفر دختر بودند. ابزار پژوهش از نظر همخوانی درونی و پایایی آزمون - بازآزمون مورد ارزیابی قرار گرفت. از آزمون تفکر خلاق تورنس (TTCT) به عنوان شاخص روایی همزمان برای آزمون خلاقیت عابدی استفاده شد.
یافته ها: ضریب پایایی آزمون - بازآزمون خرده آزمون های CT در مقوله سیالی 0.023، بسط 0.444، ابتکار 0.614 و انعطاف پذیری 0.595 به دست آمد. ضریب همسانی درونی برای CT از 0.48 تا 0.68 )میانگین (0.595 درجه بندی شد. پایین بودن همسانی درونی برخی خرده آزمون ها ممکن است به دلیل تعداد کم پرسش ها و ماهیت ناهمگن سوال ها باشد. ضریب همبستگی بین خرده آزمون های CT و TTCT برای سیالی 0.468، بسط -0.195، ابتکار 0.424 و انعطاف پذیری 0.361 )میانگین (0.265 به دست آمد. این رابطه سطح پایین، حاکی از مسایل اجرایی درونی و نمره گذاری TTCT روی یک گروه آزمودنی ها و یا نشانه ای از تفاوت های اصلی ساختارهایی است که به وسیله دو ابزار اندازه گیری می شود و یا ترکیب هر دو عامل می باشد. در مقایسه میانگین گروه دختران و پسران در مقولات سیالی، ابتکار و انعطاف پذیری تفاوت معنادار نبود، اما در مقوله بسط تفاوت میانگین معنادار بود و گروه دختران (نسبت به پسران) از نظر بسط در سطح بالاتری قرار داشتند.
نتیجه گیری: زمان مورد نیاز برای اجرا و نمره گذاری TTCT، کاربرد گسترده آن را برای سنجش خلاقیت محدود می کند. آزمون CT به دلیل آنکه اجرا و نمره گذاری آن به زمان کمتری نیاز دارد، جانشینی برای TTCT است و چنانچه روایی و پایایی آن افزایش یابد، می تواند برای اجرای گروهی مورد استفاده قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"p>0/01 جدول 2-میانگین،انحراف معیار و t مشاهده شده در گروه دختران (n-409) و پسران (n-410) در چهار مقوله خلاقیت جدول 3-هنجار دختران در مقوله بسط (n-410) هنجاریابی آزمون خلاقیت عابدی باتوجه به تفاوت میانگینها و انحراف معیارهای گروه دختران و پسران،جداول هنجار دو گروه در هریک از مقولات خلاقیت (سیالی،بسط،ابتکار و انعطافپذیری)به صورت جداگانه تهیه شد.
همچنین،براساس نتایج به دست آمده از ضرایب همبستگی هر سؤال با نمره کل خرده آزمون،به جز سؤالهای 14(مقوله سیالی)، 30(مقوله بسط)،36(مقوله ابتکار)و50(مقوله انعطافپذیری)، همبستگی نسبتا قابلقبول سایر سؤالها در چهار مقوله آزمون خلاقیت عابدی نشان میدهد که این سؤالها در پایایی آزمون سهم بیشتری دارند و سؤالهای هر مقوله،خصیصه موردنظر را اندازهگیری میکند.
باتوجه به اینکه،ضرایب همبستگی خرده آزمونهای آزمون تورنس و آزمون عابدی،در این پژوهش به اندازهای بالا نبودند که سطوح روایی همزمان بالایی را ارائه نمایند،این رابطه متوسط متمایل به پایین ممکن است حاکی از مسائل اجرایی درونی و نمرهگذاری آزمون تورنس روی یک گروه آزمودنیها،یا نشانه تفاوتهای عمده ساختارهایی که به وسیله این دو ابزار اندازهگیری شدهاند و یا ترکیب هردو عامل فوق باشد.
برای کاربرد آزمون خلاقیت توجه به نکات زیر بسیار اهمیت دارد:به جای استفاده از آزمون خلاقیت تورنس برای برآورد روایی همزمان،روایی آزمون عابدی با ملاکهای عملی مانند کارهای فنی و دروس گوناگون(مانند انشاء،هنر،علوم اجتماعی، زیستشناسی،فیزیک،شیمی و ریاضی)و شیوههای عملی که آزمودنیها برای حل مسائل مختلف به کار میبرند،سنجیده شود و برای کاربرد آزمون بر روی گروههای بزرگتر مطالعات دقیقتر روی آزمون انجام شود و سؤالهای نامناسب اصلاح و یا حذف شوند و همچنین بهتر است یک مطالعه رشدی با کنترل هوش بر روی یک گروه آزمودنیها با ارائه جداول هنجار سنی انجام گیرد که این امر ممکن است باعث تغییر ضرایب آلفا گردد."