Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر القای عاطفه مثبت بر میزان عاطفه مثبت و کارکردهای شناختی: آزمون نظریه عصب- روانشناختی دوپامین

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (8 صفحه - از 9 تا 16)

کلید واژه های ماشینی : عاطفه مثبت، القای عاطفه مثبت، عاطفه مثبت و کارکردهای شناختی، عاطفه مثبت بر میزان عاطفه، میزان عاطفه مثبت، آزمون، آزمون استروپ، حافظه، نظریه عصب روانشناختی دوپامین، حساسیت بالا به دوپامین

خلاصه ماشینی:

"یافته‌ها:یافته های‌ پژوهش نشان دادند که القای عاطفه مثبت،به افزایش معنی‌دار عاطفه مثبت و نیز تسهیل بیشتر عملکرد کارکردهای شناختی با حساسیت بالا به دوپامین به جز آزمون استروپ I (توجه‌ اتوماتیک)نسبت به کارکردهای با حساسیت پایین منجر می‌شود. براساس،پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی یکی از روش‌های القای عاطفه مثبت که نزدیکی بیشتری با پاش دارد، یعنی دادن هدیه به صورت پیش‌بینی نشده(آیسن،1999)،بر میزان‌ عاطفه مثبت و کارکردهای شناختی با حساسیت بالا و پایین به‌ دوپامین طراحی و اجرا شده است. بحث این پژوهش نشان داد که القای عاطفه مثبت در موقعیت‌ آزمایشی و با روش دادن یک هدیه کوچک به صورت پیش‌بینی‌ نشده،می‌تواند میزان عاطفه مثبت(احساس خوشحالی)افراد را به‌ طور معنی‌داری افزایش دهد و علاوه بر این،باعث بهبود معنی‌دار عملکرد افراد در تکالیفی شود که وابستگی نسبتا بالایی به میزان‌ دوپامین مغز دارند. البته یافته‌های این پژوهش نشان داد که آزمون استروپ در قسمت ناهماهنگی رنگ-کلمه یا اصطلاحا اثر تداخل(که‌ کارکرد اجرایی را می‌سنجد)بیشتر تحت‌تأثیر عاطفه مثبت قرار می‌گیرد و عملکرد افراد در قسمت هماهنگی رنگ-کلمه یا اصطلاحا توجه اتوماتیک،تفاوتی با شرایط عادی ندارد. در مجموع،یافته‌های این پژوهش همسو با پیش‌بینی نظریه‌ عصب روانشناختی دوپامین نشان داد که عاطفه مثبت به شکلی‌ (1)- Clark (2)- Iversen (3)- Goodwin (4)- Working memory (5)- Swich (6)- Jovanovic (7)- Federmeier (8)- Kirson (9)- Moreno (10)- Kutas (11)- Bush (12)- Bench (13)- Frith (14)- Grasby تقریبا اختصاصی باعث تسهیل عملکرد افراد در تکالیف‌شناختی با حساسیت بالا به دوپامین می‌شود و در عملکرد حافظه کلامی و دیداری افراد تأثیری ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.