Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه خود ناتوان سازی تحصیلی دانش آموزان با اهداف تسلط، عملکردگرا و عملکرد گریز دانش آموز، والدین، معلم و کلاس

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (9 صفحه - از 93 تا 101)

کلید واژه های ماشینی : دانش‌آموزان، خودناتوان‌سازی، همبستگی خودناتوان‌سازی و اهداف یادگیری، معلم، دانش‌آموزان دختر اهداف تبحری دانش‌آموز، کلاس، اهداف تبحری دانش‌آموزان اهداف عملکرد، ضرایب همبستگی خودناتوان‌سازی و اهداف، اهداف، خودناتوان‌سازی و اهداف یادگیری کلاس، والدین، مقیاس ادراک هدف عملکردگریز معلم، خودناتوان‌سازی تحصیلی دانش‌آموز و اهداف، دختران، اهداف تبحری دانش‌آموزان، اهداف عملکردی، خودناتوان‌سازی و اهداف تبحری دانش‌آموزان، مقیاس، مقیاس هدف عملکردگریز کلاس درس، اهداف تبحری والدین دانش‌آموزان دختر، ضرایب همبستگی اهداف یادگیری معلمان، مجموعه مقیاس‌های الگوهای یادگیری سازگار، اهداف تبحری، دانش‌آموزان با اهداف تسلط، خودناتوان‌سازی و اهداف، اهداف تبحری والدین، رابطه خودناتوان‌سازی تحصیلی دانش‌آموزان، خودناتوان‌سازی و اهداف یادگیری دانش‌آموزان، تبحری دانش‌آموزان اهداف عملکرد گریزی، خودناتوان‌سازی و اهداف یادگیری معلم

خلاصه ماشینی: "برای مثال دانش‌آموزان می‌توانند دریابند که در کلاس یا مدرسه‌ تأکید بر یادگیری،فهمیدن یا پیشرفت است(ساختار هدف در حد تسلط)یا این پیام را دریافت می‌کنند که گرفتن نمره‌های بالا و برتری عملکرد در مدرسه ارزشمند است(ساختار هدف‌ عملکردگرا). این جدول نشان می‌دهد که‌ ضریب همبستگی خودناتوان‌سازی و اهداف عملکردی کلاس در دانش‌آموزان دختر معنی‌دار است. جدول 3-ضرایب همبستگی خودناتوان‌سازی و اهداف یادگیری کلاس‌ پسران (n-95) جدول 4-ضرایب همبستگی خودناتوان‌سازی و اهداف یادگیری دختران‌ (n-95) جدول 5-ضرایب همبستگی خودناتوان‌سازی و اهداف یادگیری کلاس در دختران (n-95) جدول 6-همبستگی خودناتوان‌سازی و اهداف یادگیری معلم و والدین‌ دختران (n-95) بحث در این قسمت سؤال پژوهش و نتایج هرکدام ارائه و در هر قسمت به پژوهش‌های مشابه اشاره خواهد شد: 1-آیا بین خودناتوان‌سازی و اهداف دانش‌آموز از یادگیری ارتباط وجود دارد؟ نتایج نشان می‌دهد که بین خودناتوان‌سازی و اهداف تبحری‌ دانش‌آموزان رابطه معنی‌داری وجود دارد و اهداف تبحری‌ دانش‌آموزان در حدود 5/6 درصد نمره‌های خودناتوان‌سازی را تبیین می‌کند. نتایج اکثر تحقیقات نشان داد(میدگلی و یوردان،1995)که‌ بین اهداف عملکردی کلاس و مدرسه و خودناتوان‌سازی‌ همبستگی مثبت وجود دارد و ساختار هدف عملکردگرای‌ ادراک شده یک پیش‌بینی‌کنندهء مناسب برای خودناتوان‌سازی را است. ادراک‌ دانش‌آموزان از ساختار هدف کلاس درس،اهداف معلم و اهداف‌ والدین بر پیشرفت فردی مؤثر می‌بیاشد،یعنی دانش‌آموزانی که‌ درمی‌یابند،کلاس،معلم و والدین بر ارزش درونی یادگیری تأکید دارند،کمتر به رفتارهای اجتنابی‌نظیر خودناتوان‌سازی روی‌ می‌آورند،اما آن دسته از دانش‌آموزانی که تأکید معلم و والدین و نیز مدرسه را بر اثبات شایستگی(یا اجتناب از عدم‌شایستگی) می‌بینند،استفاده از راهبردهای خودناتوان‌سازی را راهی مناسب‌ برای جلوگیری از پیامدهای منفی شکست می‌دانند(یوردان، 1997)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.