Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه خود ناتوان سازی تحصیلی دانش آموزان با اهداف تسلط، عملکردگرا و عملکرد گریز دانش آموز، والدین، معلم و کلاس

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (9 صفحه - از 93 تا 101)

کلید واژه های ماشینی : دانش‌آموزان، خودناتوان‌سازی، همبستگی خودناتوان‌سازی و اهداف یادگیری، معلم، دانش‌آموزان دختر اهداف تبحری دانش‌آموز، کلاس، اهداف تبحری دانش‌آموزان اهداف عملکرد، ضرایب همبستگی خودناتوان‌سازی و اهداف، اهداف، خودناتوان‌سازی و اهداف یادگیری کلاس

خلاصه ماشینی:

"برای مثال دانش‌آموزان می‌توانند دریابند که در کلاس یا مدرسه‌ تأکید بر یادگیری،فهمیدن یا پیشرفت است(ساختار هدف در حد تسلط)یا این پیام را دریافت می‌کنند که گرفتن نمره‌های بالا و برتری عملکرد در مدرسه ارزشمند است(ساختار هدف‌ عملکردگرا). این جدول نشان می‌دهد که‌ ضریب همبستگی خودناتوان‌سازی و اهداف عملکردی کلاس در دانش‌آموزان دختر معنی‌دار است. جدول 3-ضرایب همبستگی خودناتوان‌سازی و اهداف یادگیری کلاس‌ پسران (n-95) جدول 4-ضرایب همبستگی خودناتوان‌سازی و اهداف یادگیری دختران‌ (n-95) جدول 5-ضرایب همبستگی خودناتوان‌سازی و اهداف یادگیری کلاس در دختران (n-95) جدول 6-همبستگی خودناتوان‌سازی و اهداف یادگیری معلم و والدین‌ دختران (n-95) بحث در این قسمت سؤال پژوهش و نتایج هرکدام ارائه و در هر قسمت به پژوهش‌های مشابه اشاره خواهد شد: 1-آیا بین خودناتوان‌سازی و اهداف دانش‌آموز از یادگیری ارتباط وجود دارد؟ نتایج نشان می‌دهد که بین خودناتوان‌سازی و اهداف تبحری‌ دانش‌آموزان رابطه معنی‌داری وجود دارد و اهداف تبحری‌ دانش‌آموزان در حدود 5/6 درصد نمره‌های خودناتوان‌سازی را تبیین می‌کند. نتایج اکثر تحقیقات نشان داد(میدگلی و یوردان،1995)که‌ بین اهداف عملکردی کلاس و مدرسه و خودناتوان‌سازی‌ همبستگی مثبت وجود دارد و ساختار هدف عملکردگرای‌ ادراک شده یک پیش‌بینی‌کنندهء مناسب برای خودناتوان‌سازی را است. ادراک‌ دانش‌آموزان از ساختار هدف کلاس درس،اهداف معلم و اهداف‌ والدین بر پیشرفت فردی مؤثر می‌بیاشد،یعنی دانش‌آموزانی که‌ درمی‌یابند،کلاس،معلم و والدین بر ارزش درونی یادگیری تأکید دارند،کمتر به رفتارهای اجتنابی‌نظیر خودناتوان‌سازی روی‌ می‌آورند،اما آن دسته از دانش‌آموزانی که تأکید معلم و والدین و نیز مدرسه را بر اثبات شایستگی(یا اجتناب از عدم‌شایستگی) می‌بینند،استفاده از راهبردهای خودناتوان‌سازی را راهی مناسب‌ برای جلوگیری از پیامدهای منفی شکست می‌دانند(یوردان، 1997)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.